Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.

MK SR

Navštívte tím Streamboyz na Facebooku Like our team on Facebook
Sledujte nás na Instagrame Follow us on Instagram
Sledujte náš kanál na Youtube Subscribe to our channel on Youtube
Sledujte nás na Twittri Follow us on Twitter

[ AUDIO – 00:35:03 ] [ AUDIO – 00:35:03 ] [ video > ]

  Prehrať audioPlay audio
00:00
00:00
  • Off
  • Subtitles
  • Titulky

  Bulletin ku koncertu – 1. časť

Jedným z problémov kultúrneho života na dnešnom Slovensku je deficit záujmu o miestne hodnoty. Ani celé storočie po rozpade Rakúsko-uhorskej monarchie a realizácii radikálnych zmien na mape Strednej Európy sa nedokážeme zbaviť nánosov akéhosi čudného martýrstva. Akoby sme sa zdráhali exportovať do sveta duchovný materiál, ktorý máme k dispozícii. Pritom náš folklór je neuveriteľne bohatý a inšpiratívny a možnosti, akými by ho bolo možné použiť a exportovať do sveta v celkom nečakaných súvislostiach na súčasnej etnoscéne, sú nespočetné. Sami tak ochudobňujeme seba aj zahraničie o nevšedné zážitky. Je dobre overená skutočnosť, že pokiaľ čosi viazne v samotných základoch, ani nadstavba nemôže byť pevná a spoľahlivá.

Táto neistota napríklad dlho pretrvávala aj v súvislosti s pestovaním odkazu Jána Levoslava Bellu. Dlhé desaťročia bolo jeho meno pre verejnosť iba lexikálnou informáciou; aktivity niektorých muzikológov a sporadické expedície interpretov do tohto sveta nestačili k utvrdeniu reálnych a relevantných informácií o tomto mimoriadne aktívnom autorovi a o jeho hudbe. Omieľali sa síce frázy o opere Kováč Wieland, o pobyte Jána Levoslava Bellu v Hermannstadte, teda Sibini. Bella však stále zotrvával v tieni novodobých bojovníkov za profesionálne hudobné umenie na Slovensku, ktorí do hudobného života vstúpili v tridsiatych rokoch 20. storočia (silná zostava modernistov v zložení Alexander Moyzes, Eugen Suchoň, Ján Cikker, Dezider Kardoš, Andrej Očenáš). Opatrnosť voči Bellovi v čase komunizmu bola opodstatnená; skladateľ sa v zvýšenej miere zaoberal sakrálnou hudbou, takže z ideologického hľadiska bol nežiaduci. Podobne tomu bolo aj v šírení informácií o Mikulášovi Schneidrovi-Trnavskom a Štefanovi Némethovi-Šamorínskom, ktorí sa takisto aktivizovali v oblasti sakrálnej hudby.

Až posledné dve desaťročia priniesli istý odklon od tejto zotrvačnosti a najmä Ján Levoslav Bella sa stáva výraznejším centrom pozornosti bádateľov a interpretov. Rodák z Liptovského Mikuláša vyvíjal takmer sedemdesiat rokov výrazné aktivity vo viacerých oblastiach. Udržiaval aktívny korešpondenčný kontakt s mnohými výraznými osobnosťami – Ernöm von Dohnányim, Richardom Straussom, Johannesom Brahmsom, Hansom von Bülowom. Richard Strauss sa vo svojich výrokoch netajil obdivom voči niektorým dielam húževnatého Slováka. Ten žil pre dva svoje ideály: ako duchovný dbal o kultiváciu cirkevnej hudby, ako hudobník zasa o profesionálny prístup a o zdôrazňovanie národného fenoménu. Ovládal stáročnú tradíciu sakrálneho spevu, zvládal zložité kompozičné techniky, v Kováčovi Wielandovi zdolal aj náročný a po Richardovi Wagnerovi aj nebezpečný operný žáner (jeho druhý pokus o zhudobnenie českého libreta Jaroslav a Laura ostal len naskicovaný a zachovala sa len jedna koncertná ária Jaroslava). Ešte menej sme dlho vedeli o Bellovej pozoruhodnej komornej tvorbe; tam vyniká štvorica sláčikových kvartet a sláčikové kvinteto. Azda jediným opusom, ktorý Bellu reprezentoval aj v čase informačného „embarga“, je symfonická báseň Osud a ideál (1874). Zvyšok jeho tvorby je ešte aj dnes okrajovou oblasťou a len veľmi ťažko sa zaraďuje do bežnej koncertnej prevádzky. Pritom aj Bella pohotovo reagoval na obľúbené kompozičné stratégie svojej doby. Svedčí o tom napríklad tendencia aktivizovať etnické prvky v dômyselne prepracovaných hudobných súvislostiach.

Vyznieva paradoxne, ak Bella pri svojom úsilí utvrdiť národné povedomie nenarábal s autentickým slovenským folklórom, ale skôr s prvkami tzv. „uhorského“, resp. novouhorského štýlu“. Elementy „alla Turca“, „alla ungarese“, „alla zingarese“ boli v stredoeurópskom priestore všeobecne obľúbené. Prerážali na povrch aj v tvorbe géniov Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Franza Liszta a mnohých iných veľmajstrov. Prídavok etnických intonácií, rytmov, modálnych harmónií pomohol prekonávať chradnúci klasický systém a bol jedným z riešení, ako čeliť kríze. Bella niekoľkokrát celkom transparentne avizoval uhorské námety, prvý raz to bolo v Koncertnej skladbe v uhorskom štýle pre orchester z roku 1893. V oblasti komornej hudby sa skladateľ prihlásil k írečitým uhorským inšpiráciám v Sláčikovom kvartete e mol v uhorskom štýle, ktoré pravdepodobne vzniklo v časovom susedstve so symfonickou mutáciou (dielo existuje vo viacerých verziách s odlišnými časovými údajmi, nie je preto celkom jasné, kedy vzniklo). Koncertná skladba v uhorskom štýle je efektným dielom, možno aj reakciou na Brahmsove elegantné Uhorské tance alebo Lisztove explozívne Uhorské rapsódie. Zaujme sviežou invenciou a nepopierateľným tvorivým odhodlaním, hoci jej koncepcii trochu chýba suverenita a ťah vpred, aký by sa v podobnej „koncertnej skladbe“ očakával.

Carl Maria von Weber vošiel do hudobnej histórie jedinečným, doslova revolučným činom – premiérou opery Čarostrelec v roku 1821 v Berlíne ukončil nadvládu talianskej opery v nemeckých operných domoch a otvoril tradíciu uvádzania tzv. singspielu. Opera Čarostrelec, po ktorej nasledovali ďalšie Weberove – tentoraz už menej úspešné – scénické diela (Euryanta, Oberon), je dodnes živou ikonou nemeckého operného romantizmu. Sláva a pôvab tohto diela spočívajú v skladateľovom umení vystihnúť čaro prírody a temných osudových síl novátorským využitím orchestrálnych farieb a akcentovaním ľudového prostredia. Weber však nebol len autorom scénických útvarov: písal symfónie, omše, kantáty, inštrumentálne koncerty pre klarinet, klavír či lesný roh a veľké množstvo komorných skladieb. Klarinet bol jeho obľúbeným nástrojom, skomponoval preň dva koncerty, concertino a kvinteto. Všetky diela pre tento nástroj vznikli pod dojmom hry nemeckého skladateľa a klarinetistu Heinricha Bärmanna, ktorý bol vo svojej dobe oveľa známejšou a v hudobnom svete vplyvnejšou osobnosťou ako Weber. Skladateľ sa s ním stretol v roku 1811 v Darmstadte, nechal si podrobne predviesť nuansy klarinetovej hry a ešte v tom istom roku pre Bärmanna napísal Koncert pre klarinet a orchester č. 1 f mol, op. 73, pohodové a melodicky invenčné trojčasťové dielo, ktoré jej dodnes profilovou súčasťou základného koncertného repertoáru pre klarinet. Sonátová forma Allegra (1. časť) je stvárnená s romantickou voľnosťou: hlavná téma sa uvádza iba v orchestri a klarinet do diania vstupuje až druhou témou. Nízkym registrom sólového nástroja Weber efektne operuje v Adagie (2. časť); kontrast prinášajú pasážové figurácie stredného úseku. Finále je tradične okázalé Rondo.

–––––
Bibliografický údaj: ARCHÍV SF: Text ku koncertu 24. 9. 2020, in: Slovenská filharmónia, Mimoriadne koncerty, cyklus M, 72. koncertná sezóna, Bratislava, Slovenská filharmónia 2020

  Životopisy – 1. časť

[ AUDIO – 2. časť – 00:49:17 ] [ AUDIO – 2nd part – 00:49:17 ] [ video > ]

Play Audio
00:00
00:00
  • Off
  • Subtitles
  • Titulky

  Bulletin ku koncertu – 2. časť

Piotr Iľjič Čajkovskij býva niekedy označovaný za ruského aristokrata s francúzskou výchovou. Čajkovskij vstúpil do ruskej hudby v období, keď nadvláda talianskej hudby (ktorá ovplyvnila tvorbu Glinku) bola už na ústupe. Preto výraznejšie nezasiahla formovanie jeho skladateľskej poetiky. Hoci sa nebránil láske a obdivu k Schumannovi a Mendelssohnovi, obľuboval aj tvorbu svojich francúzskych súčasníkov – Ch. Gounoda, G. Bizeta a L. Delibesa. Čajkovskij bol pozorný a citlivý voči svetu za hranicami Ruska, no charakterom svojich tém, členením fráz a rytmickou fyziognómiou svojho diela zostal hlboko národným. Vedomý si potreby solídnej kompozičnej techniky a profesionálneho vzdelania sa popri nudnom úradničení na ministerstve spravodlivosti s vervou pustil do štúdia hudby. Napriek tomu, že ho učiteľ klavíra ubezpečoval o nedostatku nadania pre profesionálnu dráhu hudobníka, húževnatý mladík sa zapísal do Ruskej hudobnej spoločnosti v St. Peterburgu, ktorá sa onedlho premenila na konzervatórium. Psychicky i fyzické náročné roky simultánneho úradničenia a intenzívneho štúdia nakoniec vyústili do rozhodnutia profesionálne sa venovať hudbe. Na konzervatóriu v St. Peterburgu v tom čase pevnou rukou vládol Anton Rubinštejn, pod vedením ktorého Čajkovskij roku 1865 úspešne zavŕšil svoje štúdiá. S riaditeľským odporučením na začiatku nasledujúceho roka odcestoval do Moskvy, kde sa stal pedagógom na novozriadenom konzervatóriu (ktoré viedol Rubinštejnov nemenej činorodý a slávny brat Nikolaj). Hoci prvé skladby nepriniesli vytúžený úspech, ich autor húževnato pracoval ďalej. Jeho túžbu neobmedzene tvoriť však brzdila nielen vysiľujúca a nezáživná pedagogická činnosť, ale i dosť podstatný ekonomický problém – nedostatok financií. Zásadný zlom v živote Piotra I. Čajkovského nastal v roku 1876, keď sa o materiálnych problémoch mladého talentovaného umelca dozvedela bohatá vdova a mecenáška umenia Nadežda Filaretovna von Meck. Finančné problémy sa ako mávnutím čarovného prútika stratili. Vďaka tomuto podivnému priateľstvu sa Čajkovskij mohol naplno oddať jedinému zmyslu svojho života – skladateľskej tvorbe. V prílive umeleckých síl a v šťastných inšpiračných chvíľach skomponoval diela, ktoré oplývajú bohatou invenciou a dokonalou kompozičnou technikou.

Symfónia č. 4 f mol, op. 36 i súbežne vznikajúca opera Eugen Onegin znamenajú v tvorivom vývoji skladateľa novú etapu – etapu zrelosti a tvorivej samostatnosti. Náčrtky symfónie sú datované už v máji 1877, symfónia ako celok bola zavŕšená koncom roka. Nie náhodne, poznajúc životné peripetie Čajkovského, v tomto diele zaznieva myšlienka túžby človeka po šťastí, myšlienka osudovosti. Hoci symfónia nie je programovým dielom, predsa však „je vernou ozvenou“ všetkého, čo v predchádzajúcich rokoch prežil. Hudobne v nej zobrazil vlastné myšlienky a úvahy o zmysle života, i o vzťahu k národu. V hudobných predstavách nesmiernej hĺbky Čajkovskij zachytil boj človeka s osudom. Hoci nepovažoval za možné prerozprávať obsah symfonického diela, na žiadosť svojej dlhoročnej mecenášky Nadeždy von Mekk sa v liste vyjadril o hlavnej téme štvrtej symfónie: „Introdukcia je zrnom celej symfónie, nepochybne jej hlavnou myšlienkou […] Je to fátum, osudová sila, ktorá bráni úsiliu o šťastie dôjsť do cieľa a žiarlivo striehne, aby šťastie a pokoj neboli úplné a neskalené, ktorá ako Damoklov meč visí nad hlavou a úporne bez prestania otravuje dušu. Je neporaziteľná… a tak celý život je nepretržitým striedaním ťažkej skutočnosti s rýchlo sa míňajúcimi vidinami a snami o šťastí.“ Druhá časť symfónie (Andantino in modo di Canzone) je naplnená „melancholickým citom“, ktorému človek prepadne v záplave spomienok na dávno minulé okamihy: „Boli minúty radosti, kedy mladá krv kypela a život uspokojoval. Boli i ťažké okamihy, nenahraditeľné straty. Všetko je kdesi ďaleko…“. Tretia časť (Scherzo. Pizzicato ostinato. Allegro) sa svojím charakterom vzďaľuje od dramatickej i melancholickej atmosféry prvých dvoch častí: tvoria ju akési arabesky, hudobné obrázky „pouličných pesničiek podnapitých sedliakov“ či vojenskej mašinérie. Vo Finále symfónie pred poslucháčom, ako možné útočisko, vyrastá obraz ľudovej slávnosti: „Keď sám v sebe nenachádzaš motív radosti, pozri sa na ostatných ľudí, choď medzi ľud, pozeraj sa, ako sa dokáže veseliť.“ V Symfónii č. 4 f mol op. 36 Čajkovskij s geniálnym majstrovstvom odhaľuje vnútorný duševný svet človeka hľadajúceho šťastie a potvrdzuje základnú ideu niektorých jeho predchádzajúcich symfonických diel: jedinečnou silou, ku ktorej sa človek v najťažších chvíľach svojho života obracia, je ľud. Premiéra symfónie zaznela 10. februára 1878 pod vedením Nikolaja G. Rubinštejna v symfonickom združení moskovskej odbočky Ruského hudobného spolku.

–––––
Bibliografický údaj: ARCHÍV SF: Text ku koncertu 24. 9. 2020, in: Slovenská filharmónia, Mimoriadne koncerty, cyklus M, 72. koncertná sezóna, Bratislava, Slovenská filharmónia 2020

  Životopisy

Bella / Weber / Čajkovskij

Štvrtok 24. 9. 2020, 19.00 h
M – Mimoriadne koncerty, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie