Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.

MK SR

Navštívte tím Streamboyz na Facebooku Like our team on Facebook
Sledujte nás na Instagrame Follow us on Instagram
Sledujte náš kanál na Youtube Subscribe to our channel on Youtube
Sledujte nás na Twittri Follow us on Twitter

[ AUDIO – 01:05:23 ] [ AUDIO – 01:05:23 ] [ video > ]

  Prehrať audioPlay audio
00:00
00:00
  • Off
  • Subtitles
  • Titulky

  Bulletin ku koncertu

[ Autor textu: Irena Michalicová ]

Hector Berlioz navštívil Prahu v roku 1846, keď dirigoval koncert na Žofíne. Mesto považoval za opojne krásne. O majestátnosti Prahy dokonca napísal báseň. I Richard Wagner písal o nádhere tohto mesta, ktoré sa navždy vrylo do jeho predstáv. Praha bola dôležitou hudobnou zastávkou tých, ktorých diela zneli v koncertných sálach Európy tých čias. Premiéra Mozartovho Dona Giovanniho v roku 1787, Weberovo (síce iba trojročné) pôsobenie vo funkcii hudobného riaditeľa Nemeckého divadla, návštevy Paganiniho či Clary Schumannovej – to všetko bolo zapísané v múroch mesta, keď doň koncom septembra 1857 pricestoval Antonín Dvořák (1841 – 1904), aby mohol študovať na organovej škole. Bolo to rok a pol po pražskom uvedení Lohengrina a ako sám Dvořák priznával, v tejto fáze bol jeho hudobný obzor obmedzený. V neskoršom rozhovore pre The Sunday Times sám seba vykreslil ako teenagera, v ktorého hudobnom vzdelaní dominovala provinčná cirkevná hudba, a kde omše Cherubiniho, Haydna či Mozarta boli skôr výnimkou než pravidlom. Napriek tomu, že v Prahe boli možnosti vypočuť si novší repertoár stále obmedzené, ponuka koncertného života ohromne presahovala všetko, s čím sa Dvořák dovtedy stretol. Jeho prvé dve symfónie, sláčikové kvinteto a kvarteto sú prvými pozoruhodnými dielami, ktoré svedčia už o vlastnom formujúcom sa hudobnom jazyku skladateľa. V roku 1875 Dvořák podal žiadosť o rakúske štátne štipendium a porota mu pridelila 400 zlatých. Na základe ďalšej žiadosti mu komisia, v ktorej sedel už i Brahms, opäť priznala 400 zlatých. Tieto čiastky znamenali nezanedbateľnú finančnú podporu, ale predovšetkým zásadný obrat v Dvořákovej kariére. „Johannes Brahms […] sa veľmi zaujíma o Váš krásny talent a obľúbil si najmä Vaše dvojhlasné piesne, ktoré sa i mne veľmi páčia. Sympatia takého významného a slávneho umelca, ako je Brahms, bude asi pre Vás nielen potešiteľná, ale i užitočná […], píše ďalší člen komisie Hanslick Dvořákovi. Brahms naozaj jednu zo zaslaných skladieb – Moravské dvojspevy – odporučil svojmu berlínskemu nakladateľovi Simrockovi a týmto listom sa nielen začalo priateľstvo oboch skladateľov, ale znamenalo i Dvořákov vstup do sveta veľkých nakladateľstiev. Simrock si neskôr u Dvořáka objednal cyklus salónnych štvorručných klavírnych skladieb „slovanského“ charakteru. Situácia, keď nemecký nakladateľ žiada českého skladateľa o národné tance podľa vzoru Hamburčana Brahmsa, sídliaceho vo Viedni, poukazuje na paradox doby. Tance sa po vydaní dočkali okamžitého úspechu a Dvořák ich následne aj zinštrumentoval. O osem rokov neskôr Simrock požiadal skladateľa o ich pokračovanie. Prvý rad Slovanských tancov sa nesie prevažne v českom duchu, pokračovanie odkazuje i na tance ukrajinské, juhoslovanské, slovenské. Krátko po vydaní prvého radu kontaktovalo Dvořáka ďalšie prestížne nakladateľstvo Bote & Bock, neskôr lipský Steingräber, berlínsky Erler. Po pražskej premiére opery Dimitrij, ktorej námet konvenoval Dvořákovi slovanskosťou, dúfal skladateľ v jej medzinárodný úspech. Kvôli narastajúcemu politickému napätiu sa však úspech nedostavil. Dvořák zažíval antipatie voči všetkému českému už pri uvedení Slovanskej rapsódie č. 3 vo Viedni; uvedenie jeho 6. symfónie tam bolo viackrát presúvané a nakoniec zrušené. U Simrocka musel žiadať, aby titulné strany notových vydaní boli dvojjazyčné, v nemčine i češtine, rovnako texty piesní, dokonca musel žiadať o českú verziu svojho krstného mena. „A národy, doufejme, které mají umění a reprezentují je, nikdy nezahynou, i když jsou sebemenší. Promiňte mi to, ale chtěl jsem Vám jen říci, že umělec má také svou vlast, v kterou musí pevně věřit a mít vřelé srdce,“ píše Dvořák Simrockovi. V roku 1882 komponuje Dvořák na požiadanie Prozatímního divadla scénickú hudbu k vlasteneckej hre Františka Ferdinanda Šamberka s názvom Josef Kajetán Tyl. Hudba k hre o počiatkoch českého divadelníctva a osude slávneho českého dramatika priamo na Šamberkovo vyžiadanie mala vychádzať z tematického materiálu piesne Kde domov můj?, ktorej text bol Tylovým dielom. Kontrastným motívom je nápev českej ľudovej piesne Na tom našem dvoře. Scénická hudba má osem čísel a predohru, ktorá je doposiaľ uvádzaná na koncertných pódiách pod názvom Můj domov, op. 62. Premiérovo zaznela v podaní orchestra Prozatímního divadla pod taktovkou Adolfa Čecha. Sám Dvořák predohru dirigoval aj v Amerike, keď ju spolu s Ôsmou symfóniou a tromi Slovanskými tancami uviedol v rámci Českého dňa na Svetovej výstave v Chicagu.

Antonín Dvořák bol i výborným pedagógom. Vychoval také osobnosti, akými boli Josef Suk či Vítězslav Novák. V Novákovej kompozičnej triede sa v roku 1935 ocitol aj Ján Cikker (1911 – 1989); stal sa tak vlastne kompozičným „vnukom“ Antonína Dvořáka. Mladý študent si priniesol lásku k slovenskému folklóru, čo konsonovalo s Novákovými emóciami voči Slovensku. V Novákovej triede dozrievala Cikkerova kompozičná DNA, ktorá sa začala formovať v rodnej Banskej Bystrici. Vďaka svojej matke klaviristke a príbuzným v Maďarsku zažíval v mladosti radiáciu ďalšej európskej kultúrnej metropoly. Keď mu po roku štúdia v Prahe Novák povedal: * „hošíčku, viac odo mňa nepotrebujete“ *, naplnilo ho šťastie, no i smútok. Bola to bodka za skúškami Českej filharmónie, za stretnutiami s Talichom, večermi „na bydielku“ v Národnom divadle. Čas poznávania však týmto pre Cikkera neskončil, absolvoval ešte ročnú študijnú zastávku vo Viedni, kde sa nielen zdokonalil v dirigovaní (Felix Weingartner), ale mal možnosť konfrontovať aj svoje dovtedajšie kompozičné krédo. Keďže bol skvelým klaviristom, významnú časť svojej tvorby venoval práve tomuto nástroju. Šírku možností využitia klavíra dokumentujú i dva póly jeho inštrumentálnej tvorby. Na jednej strane vrcholná virtuozita Tatranských potokov, na strane druhej cyklus Čo mi deti rozprávali, ktorý môžu hrať i tí najmladší klaviristi. Concertinom pre klavír a orchester, op. 20 vstúpil do histórie ako autor prvého slovenského klavírneho koncertantného diela. „Touto skladbou som zachraňoval mladosť svojho srdca pred životom: prijmite ju tou istou detsky úprimnou a čistou radosťou, akou som ja na nej pracoval.“ Mottom, ktoré 31-ročný skladateľ vpísal do partitúry Concertina, načrtáva svoje rozpoloženie v okolnostiach vojnových čias, počas ktorých dielo vznikalo. Hrozba vojnových udalostí i jej samotný priebeh poznačili a urýchlili jeho dozrievanie a priniesli také skvosty, akými sú napríklad Spomienky, op. 25. Cikker vníma v Concertine klavír nielen ako brilantný koncertantný nástroj, ale aj ako súčasť orchestrálneho aparátu, čo vidieť zo štrukturálneho rozvrhu diela. Skladbu venoval Rudolfovi Macudzinskému, čím naznačil svoje prianie v otázke premiérového uvedenia diela. Concertino znelo v Macudzinského podaní na mnohých pódiách významných európskych miest a spoločná nahrávka pod taktovkou skladateľa v roku 1953 pre Supraphon zaručila pôsobivej skladbe prienik k širokej poslucháčskej obci. Po premiére v Národnom divadle v Bratislave 13. októbra 1942 pod taktovkou Josefa Vincourka s divadelným orchestrom nasledovali Berlín a Záhreb. Práva na toto dielo získalo vydavateľstvo Simrock v Lipsku. Z prvého vydania sólového partu s klavírnym výťahom v autorovej úprave a s nemecko-slovenským textom sa do predaja dostalo len málo výtlačkov, pretože takmer celý náklad zhorel pri bombardovaní Lipska. Concertino znelo okrem iného v rámci odpoludňajšieho koncertu orchestra Viedenských symfonikov pod taktovkou A. Konratha vo vypredanej sále viedenského Konzerthausu, ale i v najväčších metropolách európskeho Ruska, vo veľkej sále Petrohradskej filharmónie, v Kyjeve, Rige i Moskve. Osviežením interpretačnej koncepcie diela bolo naštudovanie sólového partu Ivanom Palovičom, ktorý priniesol skladbe početné koncertné triumfy. Nie náhodou mu Ján Cikker venoval štipendium k štúdiu na viedenskej Hochschule für Musik, ktoré bolo súčasťou Herderovej ceny, udelenej J. Cikkerovi Viedenskou univerzitou. Štafetu brilantnej interpretácie Concertina v súčasnosti prevzala Palovičova dcéra Jordanka.

Alexander Glazunov (1865 – 1936) preklenul niekoľko generácií ruských skladateľov. Bol zázračným dieťaťom a ako teenager sa tešil podpore významných členov Mocnej hŕstky vrátane Balakireva, Borodina a Korsakova. Na prelome storočí učil na Petrohradskom konzervatóriu, kde pôsobil takmer 30 rokov ako riaditeľ. Udržiaval úroveň tejto inštitúcie, na ktorej sa v tom čase formoval talent Sergeja Prokofieva či Dmitrija Šostakoviča. Glazunov skomponoval väčšinu svojej hudby v prvej polovici svojej kariéry a i keď zomrel v roku 1936, modernizmus sa ho dotkol veľmi okrajovo. Pochádzal z dobre situovanej rodiny, ktorej členovia veľmi rýchlo odhalili hudobné nadanie i skvelú pamäť chlapca. V štrnástich rokoch začal súkromné štúdium u Rimského-Korsakova, ktorý vo svojich pamätiach uvádza: „Hudobný vývoj chlapca napreduje nie zo dňa na deň, ale doslova z hodiny na hodinu. Od prvých hodín sa náš vzťah so Sašom menil na priateľstvo, a to i napriek vekovému rozdielu.“

Glazunovova Symfónia č. 1 E dur Slovanská, op. 5 bola uvedená v Petrohrade v roku 1882 pod taktovkou Milija Balakireva. Skladateľ ju napísal ako 16-ročný. Premiéra mala úspech a diváci boli ešte ohromenejší, keď sa na pódium prišiel pokloniť dospievajúci chlapec v školskej uniforme. O dva roky neskôr zaznelo toto dielo dokonca pod taktovkou samotného Franza Liszta vo Weimare. Symfónia má štandardnú štvorčasťovú formu, pričom každá časť majstrovsky spája slovanské témy a odráža dojmy z letných mesiacov strávených Glazunovom v litovskom letovisku Druskininkai, ktoré bolo kúpeľnou rezidenciou príslušníkov rôznych slovanských národností – Rusov, Poliakov, Ukrajincov, Bielorusov. Glazunov tam počul mnoho príbehov i piesní, ktoré spracoval v tejto symfónii. Úvodné Allegro v 6/8 takte prináša jasnú tému, prechádzajúcu k téme melancholickej, slovanskej a kulminuje so žiarivým použitím plechových nástrojov cez dramatické sekcie a kontrastné efekty k repríze a kóde. V nasledujúcom rytmickom Scherze v C dur sa objavujú krátke frázy striedané témou scherzového tria v As dur, ktorá vychádza z melódie poľskej ľudovej piesne. Tretia časť Adagio prináša dve slovanské témy prelínajúce sa vo fagotoch, klarinetoch a hobojoch. Finále sa navracia k východiskovej tónine E dur slávnostným radostným sonátovým rondom. Autorom upravenú verziu symfónie vydal Beljajev v roku 1885 a dostala označenie op. 5. Glazunov si získal medzinárodnú reputáciu ako mladý skladateľ, ale jeho hudobný jazyk bol Prokofievom, Šostakovičom a ďalšími mladými ruskými skladateľmi považovaný za beznádejne konzervatívny a v novom storočí irelevantný. V roku 1928 sa Glazunov usadil v Paríži a do Ruska sa už nevrátil. 36 rokov po smrti boli jeho pozostatky exhumované a so cťou vrátené do Ruska.

Irena Michalicová

–––––
Bibliografický údaj: MICHALICOVÁ, Irena: Text ku koncertu 23. 4. 2021, in: Slovenská filharmónia, Cyklus D/E – Hudba troch storočí, 72. koncertná sezóna, Bratislava, Slovenská filharmónia 2021

  Životopisy

Dvořák / Cikker / Glazunov

Piatok 23. 4. 2021, 19.00 h
D/E – Hudba troch storočí, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie