Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.

MK SR

Navštívte tím Streamboyz na Facebooku Like our team on Facebook
Sledujte nás na Instagrame Follow us on Instagram
Sledujte náš kanál na Youtube Subscribe to our channel on Youtube
Sledujte nás na X / Twittri Follow us on X / Twitter
  • Edwin Crossley-Mercer

    bas
    [ 6. 10. 2024]

    „Edwin Crossley-Mercer upriamil na seba všetku pozornosť svojím bohato sfarbeným basovým legatom.“(Bachtrack)

    Za vstup do impozantnej kariéry anglicko-francúzskeho basistu Edwina Crossley-Mercera možno považovať rok 2006, odvtedy pravidelne účinkuje na pódiách veľkých európskych operných domov a koncertných sál, od debutov v prestížnom Glyndebourne, Aix-en-Provence a na Veľkonočných slávnostiach Salzburg, až po vystúpenia s renomovanými orchestrami v Berlíne, Viedni, Paríži, Londýne a Los Angeles. Jeho mimoriadna muzikalita mu umožnila obsiahnuť široký repertoár úloh od barokového, klasicistického až po súčasný štýl, vďaka čomu mal možnosť spolupracovať s tými najlepšími dirigentmi dneška ako Daniel Barenboim, Gustavo Dudamel, Andris Nelsons, Philippe Jordan, Riccardo Minasi a Leonardo García Alarcón.

    Od pôvodného basovo-barytónového repertoáru, ktorý bol zameraný najmä na diela Mozarta, Rossiniho, Händla a Rameaua, basový hlas Crossley-Mercera dnes prešiel k vhodnejšiemu bohatému repertoáru úloh od skladateľov ako Beethoven, Berg, Britten, Strauss, Verdi a Wagner. Keďže prirodzene inklinuje k francúzskemu repertoáru, diela Berlioza, Gounoda, Masseneta a Mayerbeera sa pravidelne objavujú v jeho interpretačných plánoch. K nim patria debuty na japonskom Festivale Saito Kinen, kde sa predstavil v Béatrice et Bénédicte, s Berlínskymi filharmonikmi pod vedením Sira Simona Rattlea vo Faustovom prekliatí, v Dallaskej opere v Manon, s Filharmonickým orchestrom francúzskeho rozhlasu pod taktovkou Daniela Hardinga v Roméo et Juliette, na Festivale d’Aix-en-Provence s dirigentom Sirom Markom Elderom v Le Prophète a so Štátnym orchestrom Francúzska v L’enfance du Christ.

    Edwin Crossley-Mercer si vyslúžil uznanie pre svoj bohatý timbre a autoritatívny bas. V posledných sezónach preukázal veľkú vokálnu a dramatickú všestrannosť s debutmi v role Biterolfa v Tannhäuserovi (produkcia Romea Castelluciho) na Veľkonočných slávnostiach Salzburg pod taktovkou Andrisa Nelsonsa, ako Osiride v Rossiniho Moïse et Pharaon (v novej produkcii Tobiasa Kratzera) v Opéra national de Lyon pod vedením Daniele Rustioniho, až po postavu Reimannovho Leara (v novej produkcii Christopha Marthalera) v Bavorskej štátnej opere s Jukkom-Pekkom Sarastem. K ďalším významným postavám patrí Don Alfonso (Così fan tutte) pre Operný dom Zürich (dirigent Riccardo Minasi a Bavorská štátna opera/Antonello Manacorda), Colline (Bohéma) so Štátnym orchestrom Lille (Alexandre Bloch), Weberov Čarostrelec v Štátnej opere Unter den Linden Berlin (Daniel Barenboim), úloha v Theater an der Wien, kde vystupoval vo Villiamovi Tellovi s Diegom Matheuzom a v Petrovi Grimesovi s dirigentom Thomasom Guggeisom. K nedávnym barokovým projektom patrí Händlov Jeptha na Händlových slávnostiach v Halle, Les Indes galantes v Opéra national de Paris s Leonardom Garcíom Alarcónom, Platée pre Gran Teatre del Liceu a Theater an der Wien pod taktovkou Williama Christieho, a naposledy ako Hidraot v Lullyho Armide pre Opéru Comique, s dirigentom Christophem Roussetom. 

    V nadchádzajúcej sezóne sa Crossley-Mercer opäť účinkuje v Opére Comique aj Opére National Montpellier ako Créon v Cherubiniho Médée (v novej produkcii Marie-Ève Signeyroleovej), pod dirigentským vedením Laurencea Equilbeyho. Vráti sa aj do La Monnaie debutovať ako Escamillo v Carmen (v produkcii Dmitriho Tcherniakova), pod taktovkou Nathalie Stutzmannovej. Na koncertnom pódiu sa predvedie s Hamburskými symfonikmi, na začiatku sezóny prijal pozvanie na Bratislavské hudobné slávnosti ako Frère Laurent v Roméo et Juliette s dirigentom Sylvainom Cambrelingom. Opera Fuoco v Namure ho privíta v titulnej úlohe Händelovho Herculesa v spolupráci s Davidom Sternom, a s Les Talens Lyriques sa vyberie na turné s Bachovým Veľkonočným oratóriom, ktoré bude dirigovať Christophe Rousset.

    Crossley-Mercer si vybudoval široký a pestrý koncertný repertoár, ku ktorému patri Beethovenova Symfónia č. 9, Haydnovo Stvorenie, Händelov Mesiáš, Rossiniho Stabat Mater, Janáčkova Glagolská omša, Schumannov Das Paradies und die Peri, Stravinského Oedipus Rex a Bachove Matúšove pašie. Crossley-Mercer, vyhľadávaný spevák recitálov a bývalý študent Dietricha Fischer-Dieskaua, uviedol programy nemeckej Lied a umeleckej piesne v Bad Kissingene, na Festspiele Mecklenburg, v Musée d’Orsay, Festival de Pâques, Festival International de Colmar a v Louvri. Spevák je dvojnásobným nominantom ocenenia Grammy. Jeho diskografia zahŕňa viacero barokových programov (Charpentier a Lully), spoluprácu s americkým skladateľom Michaelom Lintonom na Carmina Catulli a Wilde Songs, čo je kompilácia melódií Nadie Boulangerovej a Schubertovej Zimnej cesty.

    Zobraziť viac
    Skladby v Online archíve Slovenskej filharmónie
    Works in the Slovak Philharmonic Online Archive

    Koncerty, rozhovory, podujatia v Online archíve Slovenskej filharmónie
    Concerts, interviews, events in Slovak Philharmonic Online Archive
    Záverečný koncert 59. ročníka Bratislavských hudobných slávností