Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.
The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.
OdkazyLinks
Team Streamboyz+ Contact
Slovak Philharmonic
Bratislava Music Festival
Johann Nepomuk Hummel International Piano Competition
Ministry of Culture of Slovak Republic Kontakt na tím Streamboyz+
Slovenská filharmónia
Bratislavské hudobné slávnosti
Klavírna súťaž Johanna Nepomuka Hummela
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky
[ AUDIO – 01:33:46 ] [ AUDIO – 01:33:46 ] [ video > ]
- Off
- Subtitles
- Titulky
[ Autor textu: Kristína Gotthardtová ]
Odtiene slovanskej tvorby pre klavír – aj tak by sa dal nazvať recitál, ktorý dnes večer zaznie. Kombinácia ukrajinskej, ruskej a slovenskej hudby 20. a 21. storočia vytvára priestor na zamyslenie sa nad jej smerovaním, obsahom a akosťou.
Ukrajinský skladateľ Myroslav Skoryk sa do povedomia širokej verejnosti dostal najmä v momente, keď prišiel do kín film Sergeja Paradžanova Tiene zabudnutých predkov (dokonca mu v reakcii naň napísal list Dmitrij Šostakovič). Skoryk nešiel cestou avantgardy, v diele nadväzoval na západoukrajinský folklór, experimentoval s jeho rytmami i melodickými prvkami. Ako budeme počuť, nevyhýbal sa ani využitiu prvkov z vtedy populárnej salónnej hudby.
Sergeja Prokofieva niektorí označovali za „Liszta“ 20. storočia, na klavíri vynikajúco hral a zároveň preň komponoval. Veľké skoky, originálne akordy, využívanie krajných registrov a časté používanie klavíra ako bicieho nástroja kladú dodnes na všetkých interpretov vysoké nároky. Počas druhej svetovej vojny vytvoril trilógiu sonát (č. 6, 7, 8), ktoré sú ťažiskom a vrcholom jeho tvorby. Hovorí sa, že v roku 1940 bol Prokofiev donútený vykonať povinnú jazdu a napísať zdravicu pre potreby režimu. Zároveň boli v tom istom roku Stalinovým režimom poškodení viacerí jeho blízki. Kontrastne, voči radostnej zdravici k Stalinovej 60-ke, sú tri vojnové sonáty tým skutočným vyjadrením Prokofievovho náhľadu na hrôzy vojny. Veľkou iróniou je, že za Sonátu č. 7 mu bola dokonca udelená Stalinova cena druhej triedy.
Diela slovenských skladateľov, ktoré sú zaradené do programu prinášajú pohľad na našu domácu tradíciu kompozícií pre klavír. Dušan Martinček komponoval pre klavír v duchu východoeurópskej tradície z prelomu 19. a 20. storočia, u Ľubice Čekovskej sa premiešavajú viaceré vplyvy. Skladateľka, ale i klaviristka, ktorá dlhé roky hrala s orchestrom Bratislava Hot Serenaders hovorí, že „klavírna literatúra doslova srší nádherou a eleganciou, ktorú tento zaslúžene kráľovský nástroj ponúka. Ak ste sám klavirista, máte iste pod rukami svoje obľúbené “miesta“, postupy, kam rád chodievate. Preto je dobré akoby na chvíľu zabudnúť kým ste a snažiť sa prísť na kľúč, hoci klavír zvádza k nádherným overeným súzvukom.“
Koncerty Piano Days 2022 sa konajú v rámci celoročnej činnosti InMusic, ktorú z verejných zdrojov podporil ako hlavný partner Fond na podporu umenia. S finančným príspevkom Hudobného fondu. S podporou SOZA.
–––––
Bibliografický údaj: GOTTHARDTOVÁ, Kristína: Jakub Čižmarovič, in: Piano Days 2022, s. 8-9, Bratislava, InMusic 2022
Klavírny recitál VI – Jakub Čižmarovič
Utorok 3. 5. 2022, 19.00 hK – Klavír a klaviristi, Malá sála Slovenskej filharmónie