Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.

MK SR

Navštívte tím Streamboyz na Facebooku Like our team on Facebook
Sledujte nás na Instagrame Follow us on Instagram
Sledujte náš kanál na Youtube Subscribe to our channel on Youtube
Sledujte nás na Twittri Follow us on Twitter

[ AUDIO – 01:26:50 ] [ AUDIO – 01:26:50 ] [ video > ]

  Prehrať audioPlay audio
00:00
00:00
  • Off
  • Subtitles
  • Titulky

  Bulletin ku koncertu

[ Autor textu: Igor Javorský, redakcia BHS ]

Starovekí učenci a polyhistori vo svojich filozofických dišputách o princípoch sveta uvažovali o ich mýtickej podstate. Čo keby sme vstúpili do ich úvah a dialógov doplňujúcim podnetom a do systému mystických živlov zaradili aj zvuk...? Je všade vôkol nás. Je s nami na každom kroku v každom okamihu a vytvára duchovné podmienky k našim aktivitám. Ak nastane okamih, že tu odrazu nie je, ak nastane „hrobové ticho“, tak sa ocitáme v amfiteátri nášho vnútra a opäť vnímame zvuky. Zvuk sa šíri bez zábran. Ak na zábranu narazí, efektne zmutuje do iných frekvencií. Pri kontakte s hudbou cítime vždy čosi mimoriadne. Je vyabstrahovaná zo zvuku. Zo živla. Zo životnej prahmoty. Preto ju neustále vyhľadávame. Prahneme po návrate očarujúcich situácií, kedy sme počúvali uspávanku a tajne sa večer modlili k rozprávkovým bytostiam. „Anjeličku, môj strážničku, opatruj moju dušičku...“ Hudba a detstvo sú pre nás výnimočnými životnými kategóriami. V útlom vývojovom štádiu, pri odriekaní modlitbičiek, intonovaní riekaniek alebo pri reflexii uspávaniek drobučká ľudská bytosť nevníma „Hudbu“; vníma zvuk. Vníma kúzelnú akustickú energiu s nevídaným emočným obsahom. Už v týchto dôležitých okamihoch spontánne vnikajú podvedomé plány na veľké hudobné projekty. Je preto určite rozumné, ak sa im už ako vyspelé a vyzreté osobnosti poddávame a čerpáme z nich miazgu pre ďalšie aktivity. Nemusíme konať vedome, s konkrétnym cieľom; fragmenty živelných hudieb sa k nám nesú ponad dlhé desaťročia. Tí senzitívnejší jedinci tieto ozveny reflektujú a rešpektujú ich ako akýsi inšpiračný mýtický mlynček šťastia a života – ešte nikým neobjavený, ale vytúžený.

Mirko Krajči vstúpil do slovenského hudobného života v nepokojnom období; lámali sa okovy progresívnych poetík 20. storočia, strácala sa pevná platforma, hudobníci strácali orientáciu. „Klasika...? Nie! Neaktuálne...“ „Avantgarda...? Nie! Es ist genug...!“. Čosi tu však stále zotrvávalo a chvelo sa v každom človeku ako nenápadný zdroj invencie. Modlitby a uspávanky pre soprán, miešaný zbor a komorný súbor – prejav najrýdzejšej podstaty človeka bez pretvárky a bez omietok umelosti. Mirko Krajči situáciu analyzoval, pochopil a vydal sa vlastnou cestou. V jeho dielach sa akoby hudba vracia tam, kde na nás účinkuje bez obáv z neúspechu. V projekte Modlitby a uspávanky Mirko Krajči odkryl svoju siedmu komnatu...

„Skladba vznikla na objednávku Speváckeho zboru Lúčnica. Na základe zadania som sa rozhodol vytvoriť 6-časťový cyklus zložený z troch ľudových uspávaniek a troch modlitieb Milana Rúfusa. Usporiadal som ich do troch párov, pričom jednotlivé dvojice sa vzájomne dopĺňajú a zároveň celý cyklus tvorí kompaktný celok. V obsadení je okrem miešaného zboru so sopránovým sólom ešte sláčikové kvarteto, harfa a organ ad libitum. Za účelom čo najväčšej variability a možnosti skladbu koncertne uvádzať môžu byť všetky tri inštrumentálne zložky (sláčiky – harfa – organ) ľubovoľne kombinovateľné. Napriek tomu, že som básnickú tvorbu Milana Rúfusa poznal relatívne dobre, toto bolo pre mňa prvé stretnutie s jeho poéziou z pozície skladateľa, ktorý ju zhudobňuje. A bolo to mimoriadne inšpiratívne stretnutie. Mal som pocit, že verše samotné ma priam vedú svojím smerom. Že hudba je už v nich obsiahnutá, akoby bola ich súčasťou. Mojou úlohou bolo len stíšiť sa do takej miery, aby som ju dokázal vnímať, nesnažiť sa zasahovať do procesu tvorby vlastnou vôľou alebo predstavami, a len zapísať to, čo sa mi zjaví pri tomto výnimočnom duchovnom stretnutí. Toto som nezažil pri žiadnych iných textoch. Verím tomu, že ak aj pri interpretácii a tiež pri počúvaní nastane niečo podobné, výsledok môže byť vskutku jedinečný, doslova zázračný.“

Hľadanie svojich koreňov a navracanie sa k hudbe, ktorá sprevádzala vývoj skladateľa od útleho detstva môžeme zreteľne počuť i v tvorbe českého velikána Antonína Dvořáka. Samozrejme jeho hudba má iný zvukový náboj ako Krajčiho, veď je staršia o viac ako storočie. Skladateľ v nej vychádza z tradičnej českej hudby, na čo odkazuje i názvom Česká suita D dur, op. 39. Dvořák týmto dielom nadväzuje na úspešné serenády (E dur, d mol), no uvedomujúc si charakter českej ľudovej hudby, rozhodol sa skomponovať suitu. Tá sa štandardne skladá z niekoľkých tancov, v tomto prípade ide napríklad o polku a typický český furiant. Práve v ňom živelne vrcholí v stále zrýchľujúcom sa tempe a narastajúcom zvuku päťčasťová kompozícia. V celom cykle sú príznačné kontrasty medzi dychovou a sláčikovou sekciou orchestra, ktoré sa striedajú v prednášaní hlavných melódií častí. Milovníkov dychových nástrojov iste potešia sóla fláut, klarinetu, hoboja, či pridanie trúbky v samom závere kompozície. Práve vďaka zmyselnej inštrumentácii môžu mysle poslucháčov zaletieť do farbistej, faunou i flórou prekypujúcej českej krajiny.

„Ó, šťastní sme, že máme takto skvostne osvetlenú minulosť, ktorá ináč temno je, je hluchota, mlk, priepasť zábudy...“, tak nazeral na veci minulé veľký slovenský básnik Pavol Országh Hviezdoslav, ktorého verše boli hlavnou inšpiráciou pre skladateľa Egona Kráka. V jeho tvorbe ide už o niekoľký počin, ktorým si pripomína našich významných literárnych dejateľov. „Hudobnodramatický projekt k Storočnici úmrtia veľkej postavy slovenskej literatúry Pavla Országha Hviezdoslava som vytvoril ako zavŕšenie imaginárneho ‚slovenského triptychu‘ na pamiatku velikánov slovenskej literárnej histórie – po Cirillometodiade v bernoláčtine podľa Jána Hollého (2013) k 1150. výročiu svätých Cyrila a Metoda, po Pútnikoch – melodráme na oslavu výročia Ľudevíta Štúra (na vybranú poéziu básnikov štúrovskej generácie, 2015), nasleduje pocta P. O. Hviezdoslavovi k jeho Storočnici. Storočnica veľkého slovenského literáta je súčasne jedinečnou príležitosťou upriamiť pozornosť slovenskej spoločnosti na podujatie takéhoto druhu v čase, ktorý nasleduje po prekonávaní pandémie. Význam verejného koncertu, na ktorom sa spája hudba s literatúrou, históriou, tradíciou a výnimočnosťou chvíle, v kontexte uvedených súvislostí narastá a pobáda k radosti, k spoločenskému ohlasu, obohatených nielen o znovuobjavené kultúrne vedomie, nadlho umlčané krutou realitou Covidu 19...“

Krák vo svojej tvorbe dlhodobo reflektuje prostredie a kontexty, v ktorých diela vznikajú. Prepája hudobné a literárne umenie, aby tak vytvoril dielo, v ktorých sa Hviezdoslavove verše rozozvučia v podaní recitátora i speváka. Šesť častí cyklu Hviezd nežný svit pre bas, recitátora, violončelo a orchester na poéziu P. O. Hviezdoslava, „je hudobným stvárnením intímnej poézie sonetov P. O. Hviezdoslava. Vybral som si práve túto pôvabnú a krehkú poéziu, ktorá akoby stála v tieni jeho známych Krvavých sonetov... Celkovú koncepciu skladby dopĺňa Hviezdoslavov text oslavnej básne, venovanej svojho času inej storočnici – storočnici troch velikánov Sama Chalupku, Daniela Licharda a Jonáša Záborského, – prednášanej recitátorom v jednoliatom hudobnom prúde. Tento Hviezdoslavov text nepotrebuje komentár – je oslavou a súčasne varovaním pre tých, ktorí si veľkosť ducha pletú s pokryteckými vlasteneckými agitkami. Hudobná koncepcia privádza na scénu mnohovýznamový jazyk slovenského génia nielen ako básnika, ale aj filozofa – mysliteľa, ktorý vníma svet okolo seba v celej jeho zložitosti s plnou vážnosťou a neobvyklou tvorivou silou. Tak sa Hviezdoslav básnik, dramatik i mysliteľ stáva v istom zmysle zavŕšením aj mojich zámerov v oblasti spojenia hudby s literatúrou. Cyklus sonetov Hviezd nežný svit je určený pre oslavu Storočnice veľkého spisovateľa a mojou túžbou je, aby bola dôstojnou oslavou pamiatky slovenského literárneho velikána a jeho nádherného, sofistikovaného básnického jazyka.“

Veci živé i neživé, udalosti nové i minulé, realistické i fantastické príbehy – čokoľvek čo nás obklopuje sa môže stať inšpiráciou pre hudobného skladateľa. Čaro hudby tkvie práve v tom, že i ten istý príbeh môže znieť v pohľade iného skladateľa odlišne. Tak ako farby vidí každý mierne inak aj jednotlivé zhluky tónov v nás môžu vyvolávať iné pocity a myšlienky. Preto ako písal Hviezdoslav „Daj rozvinúť sa mysli voľne, bujne, zplna“ a snáď hudba do nás príjemne prenikne a myseľ bude spokojnosťou plná.

Igor Javorský, redakcia BHS

–––––
Bibliografický údaj: JAVORSKÝ,Igor – Redakcia BHS: Text ku koncertu 6. 10. 2021, 19.30, in: Bratislavské hudobné slávnosti, 56. ročník, Bratislava, Slovenská filharmónia 2021

  Životopisy

  Libreto

Modlitby a uspávanky

Večerná modlitba (text: Milan Rúfus)

Ovečky spia.
Ich teplá vlna
je mesačného svetla plná.
Akoby v tráve,
ležiačky,
odpočívali obláčky.
A dnešný dníček prežívajú
a dnešnú trávu prežúvajú,
ako keď ktosi spomína.
A z nôcky ako z komína
sa dvíha mesiac,
chmára dymí.
Ovečky spia, ja spinkám s nimi.
A Ty nás pritom,
Otče náš,
i detičky, i ovce -
stráž.

Beľiže mi, beľi (slovenská ľudová)

Beľiže mi, beľi,
muoj aňieľik bieli,
veď ťi mamka verí,
že ťa hláuka boľí.
Čičike, čičike,
vravia ťi pľažike,
makovie, brindzovie
budú ťi hotovie.
Usňi, ďiouča, usňi,
puojďeš zajtrá z husmi,
puojďeš húske pásťi
do zeľenej chrasťi.
Usňi, ďiouča, usňi,
takím dlhím sňíčkom,
žebi ťa viňiesli
kostolu chodníčkom.
Spikajže mi, spikaj,
veľká narasťikaj,
ľen taká ako ja,
Anka, duša moja.

Báseň a modlitba (text: Milan Rúfus)

Čo sa ty v básni dozvedáš:
Keď plače oblak, to je dážď.
Keď nebo plače, to je rosa.
Keď plače lúka, je v tom kosa.
Keď plače strom, je priskyrica.
Keď ty plačeš – dve tvoje líca
sa rozprávajú o duši.
Modlitbička to osuší.
A ako Božie slniečko
zatlačí slzu pod viečko.
Báseň a modlitba sú sestry.
Pozvi ich k sebe, stôl im prestri.

Buvikaj, buvikaj (slovenská ľudová)

Buvikaj, buvikaj,
do poľa privikaj,
do poľa šíriho,
hájka zeľeniho.
Spikajže mi, spikaj,
veľkí narasťikaj,
ľen takí ako ja,
Jaňík, duša moja.
Beľiže mi, beľi,
muoj aňieľik bieli,
veď ťa ja pochovám,
za kostoľík bieli.
Hajaže mi, haja,
moja duša malá,
moja duša malá,
tvrdo vychovaná.
Búvajže mi, búvaj,
apa ťi je mumaj,
a mama mumajka,
ľúbila šuhajka.

Básnik sa modlí za deti (text: Milan Rúfus)

Nevedia prečo,
no veľmi im ho treba.
A možno ešte viacej ako chleba.
Aby im v duši pusto nebolo.
Aby ich mali radi okolo.
Aby im bolo mäkko ako v mame.
Keď bolia veci, ktoré nepoznáme,
tu každé dieťa,
plaché ako laň,
na hlave musí cítiť teplú dlaň.
Bože,
o takú dlaň Ťa ľudské mláďa prosí.
V čase, keď ani nevie, Kto si.
Našiel Ťa hore ten džavot tenkých hláskov?
Našiel. Dal si im liek.
A nazval si ho láskou.

Hviezd nežný svit

(na poéziu Pavla Országha Hviezdoslava)

Ostrý tŕň / Sonet 9

Ďakujem za tú mrvu svitu v mojej duši,
za štipku frknutých do mysle čistých zŕn,
i za ten čudesný a často ostrý tŕň,
čo bodá v srdci ma, keď v lieni hlivie, čuší.

Tu vzchopím sa, vzkaz prísny mi zahrmí v uši:
Si krovím u cesty, čo? Dviž sa, nezakrň,
prach vánkom nadšenia sduj, popol poohrň,
i zaplaj, zaskvej sa jak ovoc na skoruši!

Daj rozvinúť sa mysli voľne, bujne, zplna;
pod žiarou zápalu nech puky roztvára
a dúha vzlietne krás jak z čaropohára...

Ó, ja bych otočil sa prítulná čo vlna,
môj svätče žehravý, kol tvojho oltára!
Lež žiaľ — keď voľno mi: plam jeho dohára —

Čím vyššie... / Sonet 10

Hach, vyššie, ešte vyššie na perutiach svetla,
ty čarovtáku môj, nes ducha môjho, nes!
Čuj búrny srdca tlk, to rozkaz tebe dnes;
máš v kraj, kam ľudská túžba ešte nedolietla.

Čím vyššie, milšie duši, inú prelesť stretla;
vie, kam sa uberá, že boží stihne ples:
i chváta sadom hviezd jak vtáča skrze les,
jak chvoj vše rozstúpi sa vlasatice metla.

Čím vyššie — sladšie duši: bo sa blíži k paši,
ku nivám, nad nimiž stráž držia anjeli,
ku nivám, chlieb kde žitia, potok čistej slasti.

Ikare, rozumiem už tvojej samopaši:
len raz si v nádhernom chcel kmitnúť prôčelí,
a vďačne padals’ potom, padol do priepasti.

Čuj, šumot, rachot... / Sonet 14 14

Čuj, šumot, rachot, hrmot z diale jak by voza.
Špíc trblot, ráfu jas, viď, áno, vskutku Voz;
spräž v letku nezbednom — no, nič to, Helios,
nie Faeton, poháňa, nič to, žiadna hrôza!

Čo — myšlienky sú putom, krídla duše lozia,
než Pegas rýchlejšie má k cieľu krehká os?
Huš, k Mliečnej ceste, huš, kraj cesty na pokos,
kde k hroznu vzopäla sa zlatochlpá Koza.

Viem, blízko ľúta Saňa... preto Bereniky
vlas šumný zježil sa, hoc posmel v Srdienci,
a ľakom zsineli i driečni Blíženci;

no márny Labute kviľ, márne Kvočky kriky:
toť, Persej už ju zbil, toť, víťaz vo venci!
A spása Pegasa je vesmír preveliký!

INTERMEZZO / Na storočnú pamiatku...

Tak jedno za druhým, hľa, rodili
slovenské matky znamenitých synov:
hotových navliecť jarmo národné
si hladkú na šiju a maninou,
cez protivenstvá sveta, napriek tlaku
omínavému, k cieľu teružiť
ohromný jeho náklad napätými
do pretrhnutia svalov pobočky
a vlákny všetkých síl; ho každým duše
dýchnutím podniesť; z miesta na miesto
ho pomknúť každým srdca pohnutím...
Toť, povinností naplnených jasný,
nezmenný úplnok, čo presvieti
i najčernejšiu polnoc nástrah — Toť,
vysoké samožertvy hranice,
plápolajúce z mrákot nenávisti
jak zore spasenia —

Ó, šťastní sme,
že máme takto skvostne osvetlenú
minulosť, ktorá ináč temno je,
je hluchota, mlk, priepasť zábudy.
V nej svetlá horia nám, čo samy svietia
si k dnešnej oslave: či nie to slávne?
V nej skrývajú sa pre nás pamiatky,
čo v pamäti nám zašlej starosťou
svitajú samy: nie to nesmrteľnosť?
Z nej príklady nám čnejú ako bašty
hôr, ktoré nikdy nesploštejú v pláň,
sa nepreminú: nie to bez príkladu?...
Nuž a my čo, ich potomci, či ich
nasledujeme všetci ochotne,
či snažíme sa dôjsť tak samosvetla,
tak vkoreniť sa v pamäť, za príklad
tak poručiť sa pokoleniam po nás?
A tu si každý práve pri takejto
príležitosti predlož otázku:
Nač som sa zrodil, v reťaz národa
poč vplynul ohnivom, či márnou ničkou
mu počet zveľadiť —?
Keď snietkou som
tiež jeho stromu, či prinášam aj
v povestne dobrom ovocí mu osoh?
a či si iba tyjem z jeho miazg,
výhonok-zlodej? leda prázdnym kvetom
do očí bľusknem svetu, zašuštím mu
v sluch novej listvy riasou nádhernou —
s všakými vetry kolíšem sa v lieni
a tlieskam-plieskam — v slnci s múšaty
si halaškujem, toniem v rozkoši —?
abo som ogrman, ba jablko,
no červavé?...
Bo beda národu,
čo zo dňa na deň žije v jeho údoch:
bez vzozierania k budúcnosti horám,
k tým sfingám záhad v hmlistých obrysoch;
bez naslúchania nových bublotu
dôb, prúdiacich sa v diaľach z vysokých
brál všeľudských snáh; vôbec bez zmyslu
pre jasno pravdy, dobra mohutnosť,
pre dôstojenstvo krásy — Je on žobrák
u cesty sveta, priživujúci
sa na náhody biednej almužne;
len nad ním zaplakať a — ponechať ho
osudu, aký vyvolal si sám...

Čuj, šum, sfér hudba... / Sonet 15

Čuj, šum, sfér hudba — iste nápev skvostnej Lýry,
zvuk Vegy rozkošný, jak sám by Apol hral;
ku hodom pozýva Sírius, slávny kráľ,
Altair pošiel s vesťou pod pečaťou Miry.

Okamih: Arktur, Regul... všetci bohatýri
v oruží nádhernom sa hrnú z diaľnych brál.
Orión hupol v kruh a zápas započal;
ryk Aldebarana, čuj — viď, jak okom víri!

Keď Kanop vystal, v boj sa Slnko vrhlo zas.
No turnaj nemá konca, nemá, bársi všetci
sú reci udatní. Nadarmo Korún jas

plá slávou k venčeniu a Panna núka klas,
— kde Herkul? — zvolal kráľ. A onen skrsol vraz:
i najskôr korisť on na bujnom znesie pleci.

Bez konca / Sonet 18

Bas sólo:
Ó, krásne zbudoval si dom svoj, veľký Bože,
navonok nesmierny, zdnu večný foriem tvar;
nie púhy staviteľ, Tys’ hneď i Hosudar,
pán, ktorý jak čo stvoril, priam i zničiť môže.

Zriem svety: vstávajú a zapadajú v lože;
sú hmoty obrazy, a preto idú v zmar.
Ja smiem však vyvolať: „Non omnis moriar!“
ja červ smiem! — Čože vesmír povie na to, čože?

Recitátor:
Tak jedno za druhým...
— Ostatne i tie všetky spomienky
a pamiatky, nech akokoľvek drahé
a vzácne sú jak minulosti odkaz:
i ony sú preds’ mŕtvy kapitál
len, zakopaný poklad — klenoty
kés’ rodinné: ak totiž šťastný dedič
ich stráži ich len, sediac na truhle
jak povýšenec slávy šedej, ináč
na pohodlnom lone s rukami
a s hlavou v odporný dym zatratenou
rodinnej pýchy — Áno, úrok ich
len ruky prítomna, len dedičove
to ruky môžu prácou vyzískať,
tak uplatniť ich mincou v obehu;
len ony, zdravé, pilné, voľné ruky
s pomocou umu rád i dvíhadiel
a okrídlených túžob srdca vstave
sú znásobiť aj tú ich istinu
za podklad, základ, poklad veľkej, slávnej
nám budúcnosti rodnej — bez konca —

Bas sólo:
Dosť videl som i počul z dielne ruchu, zvuku;
predo mnou rozkrídlené dleje arcidielo,
tu v rozkvete už plnom, tamto v čaropuku —

Recitátor:
Dosť — teraz rád bych spatril raz i majstra čelo,
všeslávy obličaj! — Môj vodca, podaj ruku,
po stupňoch hviezd rušajme hore, hore smelo!

Štátny komorný orchester Žilina

Streda 6. 10. 2021, 19.30 h
BHS – Bratislavské hudobné slávnosti, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie