Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.

MK SR

Navštívte tím Streamboyz na Facebooku Like our team on Facebook
Sledujte nás na Instagrame Follow us on Instagram
Sledujte náš kanál na Youtube Subscribe to our channel on Youtube
Sledujte nás na Twittri Follow us on Twitter

[ AUDIO – 01:18:59 ] [ AUDIO – 01:18:59 ] [ video > ]

  Prehrať audioPlay audio
00:00
00:00
  • Off
  • Subtitles
  • Titulky

  Bulletin ku koncertu

[ Autor textu: Markéta Štefková ]

Sláčikové kvarteto č. 1 e mol „Z môjho života“ napísal Bedřich Smetana ako päťdesiatdvaročný v roku 1876. Ide o osobné, v kontexte vtedajšej hudby ojedinelé vyznanie, v ktorom mapuje kľúčové míľniky svojho života. V zmysle skladateľovho vlastného výkladu má prvá časť Allegro vivo appassionato predstavovať volanie osudu, náklonnosť k umeniu a romantike, veľkú túžbu, ale aj predzvesť tragédie. Druhá časť v pozícii scherza Allegro moderato a la polka (svojimi štylizáciami, predovšetkým klavírnymi, vzdal Smetana ten najvyšší hold tomuto prostému českému ľudovému tancu) je spomienkou na veselú mladosť. Clivé a nežné Largo sostenuto je výrazom žiaľu nad tragickou predčasnou smrťou skladateľovej prvej ženy Kateřiny. Záverečné Vivace hudobne nadväzuje na prvú časť a je spočiatku výrazom krásy a šťastia, ktoré Smetana v hudbe nachádzal, až „konečně zahvizdne v uchu mém strašně znějící vysoký tón co výstraha mého krutého osudu, mé nynější hluchoty, která mně navždy uzavřela onu blaženost, slyšeti a kochati se v krásách našeho umění. Podrobení se nezvratnému osudu, který už v první větě co výstraha se ozval, s malinkým paprskem naděje na lepší budoucnost.“ Dielo spočiatku nebolo príliš uznávané, kvôli svojej údajnej náročnosti a skôr symfonickému charakteru. Jeho súkromná premiéra sa uskutočnila až v roku 1878, na violu hral Antonín Dvořák. Orchestrálna verzia Smetanovho sláčikového kvarteta Z môjho života vytvorená Georgeom Szellom, americkým dirigentom a skladateľom maďarského pôvodu, sa viaže na jeho dlhoročné pôsobenie na poste hudobného riaditeľa Clevelandského orchestra (1946 – 1970), počas ktorého sa toto dielo stalo efektnou súčasťou repertoáru telesa.

Za svoju skôr symbolickú účasť na drážďanskom povstaní v roku 1848 sa Richard Wagner musel uchýliť do exilu. Všestrannú podporu našiel v roku 1852 u obchodníka Otta Wesendoncka v Zürichu, v ktorého dome strávil niekoľko rokov. 1857 – 1858 vzplanula vášnivá aféra medzi Wagnerom a Wesendonckovou manželkou Mathildou, autorkou básní, ktoré sa stali základom skladateľovho jediného neoperného vokálno-inštrumentálneho diela, cyklu Päť básní na texty Mathildy Wesendonckovej pre ženský hlas a klavír, WWW 91. Keďže Mathilda i Wagner boli zadaní, ľúbostný vzťah sa nemohol rozvinúť naplno. V tejto situácii Wagner skomponoval operu Tristan a Izolda (1857 – 1859), založenú na legendárnom tragickom príbehu o nekonečnej túžbe a láske. Hudobná reč prelomovej kompozície vychádza z cyklu na Mathildine verše; piesne Im Treibhaus (V skleníku) a Träume (Sny) Wagner označil výslovne ako štúdie k tejto opere. Túto pieseň Wagner zinštrumentoval pro orchester, aby ju mohol dať zahrať k Mathildiným narodeninám priamo pod oknami jej izby. Ostatné, rovnako očarujúce orchestrálne aranžmány pochádzajú z pera Wagnerovho súčasníka Felixa Mottla, dirigenta a propagátora jeho opier.

Styčným bodom medzi Smetanovou úvodnou skladbou a symfonickou básňou Bohatierska pieseň, op. 111 Antonína Dvořáka z roku 1897 je autobiografické ladenie. V Dvořákovom prípade však nejde o nejaké „odhaľovanie vnútra“ v zmysle subjektívnej výpovede s filozofickým charakterom, ako je tomu v prípade Smetanu či Čajkovského alebo Mahlera. Samotný skladateľ zanechal písomnú charakteristiku diela, v ktorej upozorňuje na skutočnosť, že pojem „bohatier“ je špecificky slovanský výraz; Gréci takýchto hrdinov nazývali „rapsódmi“. „Mně tanul na mysli přirozeně spíš duchovní hrdina, umělec, a tak myslím, že již prvním tématem by byl naznačen hrdina. Je to energie, rozhodnost a síla (Molto vivace). S druhým tématem (Adagio, quasi marcia) v b moll vstupuje bolest, lkání etc., s Des dur naděje, útěcha etc. Potom první boj. S E dur ve 2/4 taktu nové radosti a naděje ve šťastnější budoucnost a na závěr bouře a konečné vítězství ideje.“ Dielo s veľkým úspechom premiérovo uviedli Viedenskí filharmonici 4. decembra 1898 pod taktovkou Gustava Mahlera, ktorý ním bol „úplne nadšený“. Napriek tomu sa nestalo bežnou súčasťou repertoáru a až na výnimky zostáva neprávom nepovšimnuté.

Markéta Štefková

–––––
Bibliografický údaj: ŠTEFKOVÁ, Markéta: Text ku koncertu 5. 3. 2021, in: Slovenská filharmónia, Cyklus DE, 72. koncertná sezóna, Bratislava, Slovenská filharmónia 2021

  Životopisy

Smetana / Wagner / Dvořák

Piatok 5. 3. 2021, 19.00 h
D/E – Hudba troch storočí, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie