Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.

MK SR

Navštívte tím Streamboyz na Facebooku Like our team on Facebook
Sledujte nás na Instagrame Follow us on Instagram
Sledujte náš kanál na Youtube Subscribe to our channel on Youtube
Sledujte nás na Twittri Follow us on Twitter

[ AUDIO – 01:23:11 ] [ AUDIO – 01:23:11 ] [ video > ]

  Prehrať audioPlay audio
00:00
00:00
  • Off
  • Subtitles
  • Titulky

  Bulletin ku koncertu

[ Autor textu: Igor Javorský ]

Najkrajšie valčíky sveta

Valčík. Valse. Vals. Waltz... a ktovie ako sa ešte nazýva... Pozná ho zaručene každý z nás. Ak nie vedome, zaiste podvedome. Sprevádza človeka pozemským životom. Nuž a ktovie – azda aj tým iným, pre každého ešte neznámym bytím kdesi tam, medzi hviezdami, mesiacom a slnkom. Pretože dokáže človeka uviesť do stavov tranzu a ochabnutého vedomia. Poznajú ho všade, hoci akoby inkognito, pod inými menami, označeniami. Svoje meno získal v našom prostredí pomerne neskoro, jeho hypnotický rytmus je však odveký a pradávny. Je vpísaný kdesi hlboko v lone prírody a pamäti ľudstva. Hoci je dnes skôr symbolom vznešenosti a hojnosti, prichádza k nám z nespútaných, nekontrolovateľných riav energií mýtických hĺbok pred-vedomia. Človek ho „nevymyslel“; on do človeka preniká naliehavo, intenzívne, vždy a všade. Opantáva ho a následne ho privádza k nevšedným zážitkom. Znie v rezidenciách celebrít aj v dedinských, mestských, prístavných putikách, v lunaparkoch, na jarmočných námestiach, v čudesnom cirkuse... Znie v domácnostiach z rozhlasových prijímačov alebo reprodukčných sústav. Detičky ho preludujú na svojich hudobných nástrojoch alebo ho intonujú v rámci svojich detských hier.

Znie v automobiloch, znie z mobilných telefónov... Počujeme ho vo veľkých halách, kde sa vynára z hĺbky všeobecného chaosu a ruchu ako čosi magické. Chodievame si vychutnávať široko klenuté baletné valčíkové scény do divadiel. Rodičia a starí rodičia ronia slzičky pri akomsi detskom večierku, kde ich drobučké, milované ratolesti tancujú akýsi jednoduchý valčík. Neunikne prosto našej pozornosti. Je schopný votrieť sa nám kamsi do vedomia a ťažko sa ho vieme zbaviť... Vždy a všade bez zaváhania nájde svoje pravé miesto. Dokresľuje situácie a vkráda sa do každodenných ľudských osudov. Je každodennou duchovnou potravou a zároveň je záhadným fantómom, symbolom nevšednosti. Tri doby v ich hojdavom plynutí zvádzajú dobrotivý boj o našu bytosť. My sa im radi poddávame.

Valčík vnímame v prvom pláne ako čosi, čo súvisí so zábavou, plesmi, bálmi, tancovačkami. Na jeho navštívenke do pozemského raja však môžeme čítať rôzne iné motivačné činitele. Je jedným z útvarov, v akých sa snúbi archaický rozmer s rozmerom vysoko sofistikovaným. Vznikal a pôsobil na obidvoch líniách súbežne; ťažko preto s istotou povedať, či ide o „ľudový tanec“ alebo o „spoločenský tanec“. V poslednej tretine 19. storočia nastal v súvislosti s rozmachom verejného spoločenského života nevídaný vzostup atraktívnosti valčíka. Prispela k tomu opereta a iné útvary spevohry. Do hry vstúpilo niekoľko kráľov a barónov valčíka. Konkurovali svojou produkciou majstrom „vážneho umenia“.

Ponúkali to, čo sa ľuďom žiadalo: nezáväznú zábavu a duševnú pohodu. Európa v tom čase strácala v duchovnej kríze na dychu, ale valčík dodával nové perspektívy: hudba je tu a nikdy nepodľahne dôsledkom bludárskych ošiaľov fin de siècle. Je vznešený, ale stále má v sebe zdravé ľudové jadro. Dvojtvárnosť je jedným z najvýraznejších atribútov valčíka. Azda žiaden iný tanec nefunguje v našej realite v takomto širokom významovom a funkčnom spektre. Aj preto valčík poľahky prenikal do projektov takzvaného veľkého umenia; do opier, symfónií, sonát... ale aj do filmov, drám, či literárnych žánrov. Má v matričnom liste vpísané čosi ako: trojdobý tanec typický svojou eleganciou a noblesou... Jeho domovským prostredím sú impozantné plesové sály alebo skromnejšie vybavené tančiarne. Uvádza azda každú významnú spoločenskú udalosť.

V Európe je kráľom tancov; šľachticom s mnohými tvárami a kostýmami. Takto ho vnímame v prvom pláne. Valčík to je zábava, šarm, ľahkosť, pozitívna energia. O to väčšmi spozornieme, ak sa na nás tri doby valčíka rinú z nečakaných priestorov a v mierne šokujúcich výrazových a významových súvislostiach. V nejednom hudobno-dramatickom diele sa na hudobnom pôdoryse valčíka rodí, zauzľuje alebo aj vrcholí krutá tragédia; za všetky príklady sú tu grandiózne valčíkové scény so zbormi a ansámblami v operách Eugen Onegin Piotra Iľjiča Čajkovského, La traviata a Maškarný bál Giuseppe Verdiho, či Wozzeck Albana Berga. V pulze troch dôb sa kumuluje napätie aby napokon vyústilo do neradostných scén dezilúzie, skepse, bôľu a smrti. Expresívnym významovým posunom sú skladby typu „dance macabre“; napríklad bravúrne Mefistovské valčíky Franza Liszta, nemenej virtuózny Dance macabre Camille Saint Saensa, sladkobôľny Valse triste Jeana Sibelia zo scénickej hudby k dráme Smrť... slávne a všeobecne vyhľadávané skladby sýtené paradoxom: valčík ako symbol noblesy a radosti zo života je v nich nositeľom zla, strachu, sú ozvenami zo záhrobia. Na hranice „ad absurdum“ priviedli valčík, respektíve jeho ľudovejšiu mutáciu ländler vo svojich symfonických freskách Gustav Mahler, Dmitrij Šostakovič, Alfred Schnittke a mnohí iní „expresionisti“ a „mytológovia“ novších čias. V ich projektoch sa na nás valčík doslova škerí v zohavenej grimase a škrieka svoje kruté memento.

Títo skladatelia v záujme expandovania výrazovosti umne zabrnkali na strunu hlbinným energiám v duši človeka: čosi, čo je vnímané ako radostná súčasť našej existencie znenazdajky búši na brány najtemnejších emócií a vízií. Nasledujú šok, momenty napätia a očakávania dôsledkov tejto bizarnej hry so symbolmi a našimi zakorenenými pravdami a o svete a o živote. Predsa však, doménou troch valčíkových dôb sú plesy, mimoriadne udalosti a grandiózna zábava. Posledné hodiny roka a prvé hodiny roka nového hýria valčíkovou atmosférou. Tieto radovánky sa nezaobídu bez valčíkových „hitoviek“ z produkcie dynastie Straussovcov a najmä bez akejsi valčíkovej hymny Na krásnom modrom Dunaji. Straussovci nakriatli omamnou esenciou valčíka mnohých autorov zo svojho blízkeho okolia – napríklad majstra operety Franza Lehára. Viedenská hudobná kuchyňa prelomu 19. a 20. storočia bola veľmi priateľská aj Ľudovítovi Rajterovi – odchovancovi viedenského a budapeštianskeho hudobného života. Títo mágovia troch dôb mali však takisto svoj vzory šíriace do prostredia fluidum parížskeho salónu: Charles Gounod boduje Valčíkom z opery Faust (baletná hudba a najmä valčíky boli pre francúzsku operu akousi povinnou jazdou). Leo Delibes nešetril vo svojich baletoch a operách valčíkovými ingredienciami. Podľa vzoru Francúzov riešil svoje celovečerné balety Piotr Iľjič Čajkovskij, mladíckym debutom Labutie jazero počnúc. Čajkovskij vlieval tvorivú miazgu do žíl mnohým súčasníkom a nasledovníkom; usilovne mu načúval aj Aram Chačaturjan; Valčík z baletu Maškaráda je jedným z tých expresívnejších, emočne naliehavejších valčíkových fragmentov. Pre Dmitrija Šostakoviča bol najmä v symfonických gigantoch valčík nositeľom groteskných a sarkastických scén. V brilantných Džezových suitách sa však z valčíka ešte „iba“ radoval. O Čajkovského odkaze ešte meditoval aj Georgij Sviridov. Valčíkové impresie celkom oslobodil od akejkoľvek závažnosti. Émile Waldteufel v šarmantnom Krasokorčuliarskom valčíku a Američan Leroy Anderson v „americky sladkom“ výjave Belle of the Ball.

Ponuka troch valčíkových dôb je bez konca, bez obmedzenia. Každý z týchto malých šperkov na nás pôsobí magicky a dôrazne. Generuje dostatok duchovnej energie a odhodlania neustále napredovať a kreovať naše životy a náš svet. Nech je teda toto elegantné a expresívne valčíkové posolstvo zárukou duchovej hojnosti, radosti, šťastia a zdravia v nasledujúcom období.

PF 2021, milí priatelia.

Igor Javorský

–––––
Bibliografický údaj: JAVORSKÝ, Igor: Text ku koncertu 18. 12. 2020, in: Slovenská filharmónia, Cyklus M, Mimoriadne koncerty, 72. koncertná sezóna, Bratislava, Slovenská filharmónia 2020

  Životopisy

Novoročný koncert

Piatok 1. 1. 2021, 19.00 h
M – Mimoriadne koncerty, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie