Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.

MK SR

Navštívte tím Streamboyz na Facebooku Like our team on Facebook
Sledujte nás na Instagrame Follow us on Instagram
Sledujte náš kanál na Youtube Subscribe to our channel on Youtube
Sledujte nás na Twittri Follow us on Twitter

[ AUDIO – 01:29:42 ] [ AUDIO – 01:29:42 ] [ video > ]

  Prehrať audioPlay audio
00:00
00:00
  • Off
  • Subtitles
  • Titulky

  Bulletin ku koncertu

[ Autor textu: Andrej Šuba ]

Sinfonietta La Jolla, H. 328 pre komorný orchester od českého skladateľa Bohuslava Martinů patrí k dielam, ktoré vznikli počas skladateľovej emigrácie do USA, kam v roku 1941 ušiel z Európy pred fašizmom, a kde v roku 1952, keď sa jeho trvalý návrat domov stal kvôli komunistickému režimu nereálnym, napokon prijal štátne občianstvo. Pôvabné neoklasické dielo vzniklo na objednávku hudobnej spoločnosti v malom kalifornskom meste La Jolla, ktorá Martinů v roku 1950 požiadala o melodickú a prístupnú kompozíciu. V živej trojčasťovej skladbe s pulzujúcimi ostinatami a synkopickými rytmami dostáva okrem „haydnovskej“ hravosti priestor aj lyrickosť, ktorá spája hudbu Sinfonietty Martinů s jeho domovinou. V partitúre diela, patriaceho k skladateľovým najpopulárnejším kompozíciám, má jednu z hlavných úloh klavír, ktorý však nestrháva na seba pozornosť, ale ostáva v celej skladbe organickou súčasťou iskrivého orchestrálneho zvuku.

„Počuj, toto ale nie je koncert od Čajkovského alebo Rachmaninova s pasážami cez celú klaviatúru, aby si ukázal, že vieš hrať stupnice. Toto je niečo celkom iného,“ povedal Dmitrij Šostakovič nespokojnému klaviristovi Levovi Oborinovi (1907 – 1974), ktorý vyjadril prekvapenie, že jeho Koncert pre klavír, trúbku a sláčikový orchester č. 1 c mol, op. 35 neobsahuje kadenciu. Šostakovič napokon kadenciu do tohto diela napísal, no jeho Prvý klavírny koncert je naozaj iný. Zjavnou odlišnosťou je už použitie trúbky, ktorá často vystupuje v úlohe sarkastického komentátora hudobného diania v klavírnom parte. Dielo s neoklasicistickými črtami zo začiatku 30. rokov 20. storočia pripomína virtuóznu koláž obrazov rôznych poetík (od Bacha, Beethovena cez Webera po Mahlera, Prokofieva či Hindemitha), odkazujúcich na tradície, hudobnú minulosť i prítomnosť, ktorá bola v sovietskom Rusku, čo sa týka vplyvov a inšpirácií v 20. a začiatkom 30. rokov 20. storočia stále veľmi pestrá. V roku 1927 bola v Leningrade uvedená Bergova opera Wozzeck, medzi dirigentmi v koncertných sezónach v Moskve a Leningrade bolo možné nájsť mená Otta Klemperera, Bruna Waltera, Ericha Kleibera i Ernesta Ansermeta. Bartók, Milhaud či Honneger navštívili krajinu, aby boli prítomní pri uvedeniach svojich diel. Šostakovičov Prvý klavírny koncert tak vznikol v stále relatívne kozmopolitnej atmosfére krajiny, ktorú ešte naplno nezasiahol Stalinov teror. V tomto období skladateľ píše hudbu k filmom, divadlu, baletom, vzniká tiež 24 prelúdií pre klavír. V prvej sonátovej časti koncertu (Allegretto) Šostakovič pracuje s dvojicou tém: vážnou, ktorá pripomenie Rachmaninova (podľa niektorých autorov je skôr alúziou na Beethovenovu „Appassionatu“), druhá téma, ktorú prináša trúbka, má tanečný charakter a obsahuje typický šostakovičovský humor. Poetické Lento plynie v rytme pomalého valčíka, ktorého atmosféra pripomenie pomalú časť Ravelovho Klavírneho koncertu. Krátke Moderato s hudbou, ktorú Šostakovič napísal do opery nemeckého skladateľa Erwina Dresela Armer Columbus (1927), vytvára most medzi pomalou časťou a strhujúcim záverom diela. Záverečná časť (Allegro con brio) začína podobne ako prvá časť „vážnou hudbou“, no končí dych berúcim galopom, klauniádou finále s poľovníckou fanfárou trúbky, ktorá triumfuje nad sólistom i orchestrom. Táto časť obsahuje niekoľko citácií, prvú tematickú skupinu uzatvára fragment z Haydnovej Klavírnej sonáty č. 33 D dur (Hob. XVI:37), hlavnú tému ronda tvorí detská pesnička Poor Jenny sits a-weeping (motív i téma zaznievajú v parte trúbky) a v kadencii, ktorá v diele chýbala Levovi Oborinovi, skladateľ čerpá z Beethovenovho ronda, známeho pod názvom „Zlosť nad strateným grošom“. Úspešná premiéra klavírneho koncertu zaznela v roku 1933 v interpretácii Leningradskej filharmónie a autora skladby pod taktovkou rakúskeho dirigenta Fritza Stiedryho (1883 – 1968). Sólo na trúbke hral Alexander Schmidt. „Chcem brániť právo, aby sa smiech mohol objaviť v kontexte toho, čo sa zvykne nazývať ‚vážnou hudbou‛. Keď sa poslucháči smejú na koncertoch mojej symfonickej hudby, nešokuje ma to, som potešený,“ napísal Šostakovič v roku 1934. V tom istom roku mala premiéru jeho opera Lady Macbeth z Mcenského okresu, ktorá sa o dva roky stala predmetom kritického článku Chaos namiesto hudby. Vtip v hudbe i smiech na koncertoch sa na dlhú dobu nestali len podozrivými, ale priamo nebezpečnými.

Hoci formálne ostal spojený s Esterházyovcami, v roku 1790 sa smrťou Mikuláša I. Esterházyho skončila tri dekády trvajúca služba Josepha Haydna v rodine vplyvných uhorských magnátov. Skladateľ mal 58 rokov, od nástupcu svojho patróna získal slušnú penziu, žil vo Viedni, tešil sa zo statusu jedného z najväčších európskych hudobníkov a nechcel sa viac viazať. Odmietol angažmán ktoré mu ponúkol neapolský kráľ i gróf Anton II. Grasalkovič, ktorý sídlil v dnešnej Bratislave. Keď však na jeseň 1790 prišla ponuka od huslistu a impresária Johanna Petera Salomona (1745 – 1815) na koncerty v Anglicku, dlho neváhal. Londýn, pre ktorý mal podľa objednávky skomponovať šesť symfónií (napokon vzniklo 12 „Londýnskych symfónií“), operu a ďalšie diela, patril k najvýznamnejším dobovým hudobným centrám a jeho hudobný život nebol tak úzko spojený so šľachtickým patronátom, ako to bolo vo zvyšku Európy. Tento odlišný, modernejší model hudobného života čiastočne vysvetľuje aj fantastické historky, ktoré o Haydnovi šírili anglická tlač a tamojší milovníci hudby, ktorý ho prirovnávali ku Shakespearovi. Podľa nich bol skladateľ vo svojej vlasti väzňom katolíckej cirkvi, resp. vazalom despotického šľachtica priam orientálnych spôsobov. Nič z toho, samozrejme, nebola pravda, no Londýn bol v každom prípade pre hudobníkov lákavou destináciou. Nie náhodou sa k tomuto mestu upierali aj pohľady Mozarta a Beethovena, no pre ich predčasnú smrť k ceste do Anglicka nikdy nedošlo. K Haydnovmu pobytu v Londýne sa viaže známa anekdota, ktorá hovorí o umeleckom sebavedomí skladateľa, ale tiež o univerzálnosti hudobnej reči klasicizmu. Od namáhavej cesty ho mal odhovárať práve Mozart, ktorý okrem náročného cestovania argumentoval tiež tým, že neovláda jazyk. „Mojej reči rozumie celý svet,“ odvetil údajne Haydn a bola to pravda. Prvá i druhá návšteva Britských ostrovov (január 1791 – júl 1792; február 1794 – august 1795) boli jednoznačným triumfom. Koncerty v Hanover Square Rooms i neskoršie v King´s Theatre boli vypredané a Haydn sa stal obľúbencom publika i tlače. Vznik predposlednej z „Londýnskych symfónií“, Symfónia č. 103 Es dur „S vírením tympanov“, Hob. I:103, sa viaže k druhej londýnskej ceste. Podtitul diela („s vírením tympanov“) súvisí so začiatkom úvodného Adagia, ktoré skladateľ archaizujúco nazval intrádou. Vážna hudba pomalého úvodu sa objavuje aj neskôr v priebehu prvej časti (Allegro con spirito), v rozvedení a kóde, čím vzniká pocit celku. Pomalá variačná časť (Andante più tosto Allegretto), ktorá musela byť na premiére pre veľký úspech zopakovaná, inšpirovala podľa niektorých autorov smútočný pochod zo Symfónie č. 3 Es dur„Eroica“. Aj zemitosť a dramatickosť nasledujúceho menuetu (odľahčenie prináša len trio) je vzdialená pôvodnému dvornému tancu a asociuje skôr tvorbu Beethovena. Symfónia končí „spirituoso“ – originálnou hudbou, v ktorej sa stretávajú sonáta, rondo i variácie. Londýnska kritika nazvala symfóniu dielom génia, v harmónii i v melodike, v spojení veľkoleposti, ušľachtilosti a humoru.

Andrej Šuba

–––––
Bibliografický údaj: ŠUBA, Andrej: Text ku koncertu 3. 6. 2021, in: Slovenská filharmónia, koncertný cyklus C, 72. koncertná sezóna, Bratislava, Slovenská filharmónia 2021

  Životopisy

Martinů / Šostakovič / Haydn

Štvrtok 3. 6. 2021, 19.00 h
C – Populárny cyklus, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie