Online archív Slovenskej filharmónie bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

The Online archive of Slovak Philharmonic was designed and programmed by Streamboyz Team. Concerts are located on the Multiplace servers. Use and distribution of photographs and audiovisual content of this site only with the consent of the Slovak Philharmonic. This site uses cookies. By continuing to browse the site, you are agreeing to our use of cookies. Find out more. The Slovak Philharmonic is a state-subsidised organisation of the Ministry of Culture of the Slovak Republic.

MK SR

Navštívte tím Streamboyz na Facebooku Like our team on Facebook
Sledujte nás na Instagrame Follow us on Instagram
Sledujte náš kanál na Youtube Subscribe to our channel on Youtube
Sledujte nás na Twittri Follow us on Twitter

[ AUDIO – 01:24:22 ] [ AUDIO – 01:24:22 ] [ video > ]

  Prehrať audioPlay audio
00:00
00:00
  • Off
  • Subtitles
  • Titulky

  Bulletin ku koncertu

[ Autor textu: Miloš Valent ]

Súbor Solamente naturali sa okrem autentickej interpretácie repertoáru svetových skladateľov 17. až 19. storočia zameriava od roku 2000 na spracovanie ojedinelých rukopisov pochádzajúcich z územia Slovenska. Séria doposiaľ piatich nahrávok na CD (Uhrovská zbierka 1730, Pestrý zborník, Zbierka Anny Szirmay-Keczerovej, Zborník z Lubeníka, Zborník z Podolínca) postupne vytvorila prirodzený podklad ku vzniku programu Musica Globus. Mladý skladateľ Georg Philippe Telemann počas krátkeho pôsobenia u grófa Erdmanna v Sorau (dnes Žary v Poľsku) počul hrať ľudových muzikantov na ulici, ktorých takto popísal vo svojej autobiografii: „Keď sa dvor presídlil na 6 mesiacov do Plesse a Krakova, dostal som sa do kontaktu s poľskou a hanáckou ľudovou hudbou. Je to krása barbarská!... pri jednej príležitosti hralo spolu 36 gajdošov a 8 huslistov. Bola to neopísateľná brilantnosť, s akou improvizovali hráči v prestávke počas oddychu tanečníkov...Ak by ste boli schopní zapísať za týždeň všetko, čo zahrali, mali by ste dostatok hudobných nápadov na zvyšok života, samozrejme za predpokladu, že viete správne využiť kvality tejto hudby... napísal som veľké množstvo skladieb v tomto štýle, aj keď sú v názve tradičné Allegro alebo Adagio.” Z tohto pohľadu je Rostocký manuskript (titulný list „Danse d‘Polonie”) určitý manuál, s ktorým skladateľ narábal počas celého života, pretože tance zapísané v jednoduchej forme (melódia a bas) neskôr upravil pre viac hlasov a tance vložil do známych Orchestrálnych suít. Tieto skladby v spojení s tancami zo zbierok 18. storočia (okrem hore uvedených sú to – Zborník z Trenčína, Pestini z Budapešti, Klávesová zbierka z Bratislavy, Turecká zbierka Ali Ufki) poukazujú na blízkosť tzv. „vysokého a nízkeho štýlu” a tvoria jadro programu, kde sa pri striedaní skladieb poslucháčovi dostaví pocit neistoty, či počuje skladbu od Telemanna alebo tanec zo zbierky. Tak vznikla prirodzená symbióza, ktorá nás priviedla k dnes “populárnemu názoru”, že hudba je len jedna.

Musica Globus nám pripomína historickú knihu, kde listujeme po jednotlivých krajinách s názvami, ktoré sa používali v 18. storočí (Galia, Alba, Anatolia a pod.). Pri každej krajine sa pred nami otvorí zaniknutý hudobný obraz, kde je spoločným menovateľom vplyv ľudovej hudby v dielach barokových skladateľov. Popri skladbách Georga Philippa Telemanna zaznie hudba Antonia Vivaldiho, Henryho Purcela, Johna Playforda, Jacoba von Eycka.

Tento program je pre súbor Solamente naturali výnimočný, pretože vyžaduje okrem technickej vyspelosti v klasickej hre na nástroji aj schopnosť hrať v rôznych ľudových štýloch, ktoré sú potrebné pri autentickej interpretácii tancov jednotlivých krajín (rôzne rytmické sprievody, hra arabských mikrotónov, nepísaná spontánna improvizácia, spev). Neoddeliteľnou súčasťou je hudobník, multiinštrumentalista Ján Rokyta, ktorý v programe okrem majstrovskej hry na cimbale predstaví dychové nástroje ako barokové a ľudové zobcové flauty, tak aj nástroje orientálne, používané v 18. storočí (dudduk, zurna, barokový klarinet). Ďalším hosťom programu je odborník na hru na orientálne perkusie – Baykal Dogan z Turecka (bendir, davul, darbuka, riqq,doli, daf). So súborom spoluúčinkoval aj pri nahrávke CD Collection of Anna Szirmay-Keczer, ktorá získala v roku 2015 cenu Album roka Radio Head Awards. Výber tancov z jednotlivých zbierok, ktoré znejú v programe, sú v spracovaní Miloša Valenta.

Miloš Valent

–––––
Bibliografický údaj: VALENT, Miloš: Text ku koncertu 31. marca 2016, in: Slovenská filharmónia, Mimoriadne koncerty, Cyklus M, 67. koncertná sezóna, Bratislava, Slovenská filharmónia 2016

  Životopisy

Solamente naturali – Musica Globus

Štvrtok 31. 3. 2016, 19.00 h
M – Mimoriadne koncerty, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie