Online archív bol navrhnutý a naprogramovaný tímom Streamboyz. Videá sú umiestnené na serveroch občianskeho združenia Multiplace. Použitie, šírenie fotografií a audiovizuálneho obsahu tejto stránky len so súhlasom Slovenskej filharmónie. Tento web používa súbory cookies. Prehliadaním webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií. Slovenská filharmónia je štátna príspevková organizácia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

MK SR

Sledujte náš kanál na Youtube
Navštívte tím Streamboyz na Facebooku
Sledujte nás na Instagrame
Sledujte nás na Twittri

[ AUDIO – 1. časť – 01:10:35 ] [ AUDIO – 1st part – 01:10:35 ] [ video > ]

  Bulletin ku koncertu

1

„Predstavenie je o vesmíre, v ktorom nikdy nemôže byť ticho. Či už je ticho hrobové alebo ticho ako ticho, alebo ticho v triede, nikdy ticho nie je. Keď toľkokrát spomeniem slovo ticho, tak človek začne o ňom premýšľať. Na našom vystúpení sa dve minúty a 16 sekúnd snažíme byť ticho, ale ak ste tam boli, tak viete, že tam ticho nebolo. Vŕzgali stoličky, niekdo si niekedy odkašľal, kýchol, fotografoval, alebo niekomu škŕkalo v bruchu. Slovo ticho sa používa len na to, aby ste niekoho utíšili, ale nikdy nebude ticho. Zamyslite sa nad tým! Keď dáte človeku jesť, tak začne prežúvať alebo mľaskať. Keď mu nedáte jesť, začne brucho vyhrávať. Aj vesmír je jedno veľké brucho...“

Claude Johann Čierny

2

„I have nothing to say and I am saying it and that is poetry.“

John Cage

3

„Detská opera ma baví kvôli hudbe a iným vtipným scénam. Marek (Piaček) nás cvičí. Zaujali ma ukážky hudby o ktorej som doteraz nevedela - aj z orchestra a iné ako napríklad Pingwin kafé, Vláčik, Žralok-psycho, On the tchá a Svätenie jari 4'33". Ja tam mám jeden odstavec mojej obľúbenej ľudovej piesne. Na konci predstavenia je 2'16" a pól a to je záver.“

Terezka Kardošová

1 2 3

Vo svite tušenia, že vlastne všetko je hudba, sme hľadali svoj orchester. Našli sme 25 detí. Presne takých, aké sú. Všetci ako - tak poznali noty a strašidelné príbehy, tak sme sa nebáli. Posledné storočie v hudbe poznal málokto. Malá speváčka ešte poznala teórie o vesmíre, klávesista nekonečné množstvo vtipov. Ďalšej speváčke už tri mesiace nikto nezavolal a preto si trúfala odohrať celé predstavenie aj so zapnutým mobilom. Kŕmili nás napríklad čipsami a my ich najčastejšie pizzou. Letmo sme u nich zahliadli všeličo možné aj nemožné - napríklad najdlhšiu žuvačku na svete. Prišli sa zahrať aj traja filharmonici a bolo to úžasné. Súradnice 2'16" a pól hlásia, že sme približne na polceste poznania niečoho, ktoré je vraj echom ničoho.

Detská opera nás, podobne ako Terezku, baví kvôli hudbe a iným vtipným scénam. Rovnako ako Johan sme sa snažili nad tým zamyslieť. Vlastne nemáme čo povedať, ale...


„Základom zmysluplného vzťahu k hudobnému dielu je prerušenie pomenúvania, čiže zdržanie sa pomenúvania počas recepcie hudobného diela. Toto - voľne povedané - držanie jazyka za zubami môže vyvolať napätie rôznej intenzity. Povedzme po koncerte je tu celý rad zážitkov a prianí, aby jeden účastník koncertu, ktorý hovorí, čo najskôr prestal s tým, aby sa mohol začať o hudobnom zážitku vyjadrovať druhý návštevník atď. Sotva skončí empiricky registrovateľné hudobné dianie koncertu, ozvú sa slová obdivu alebo hany, iba obdivu a hany, ktoré plynuli ako súčasť diania hudobného diela, tu už niet. Dovtedy, dokedy po koncerte držíme jazyk za zubami, trvá dianie onoho diela. Tlieskame, kráčame sálou k východu, obdivujeme alebo sa naďalej nudíme, a to všetko až do okamihu, kým neprehovoríme. Prehovor nie preruší alebo ináč zmení dianie hudobného diela, preruší obdiv, preruší nudu a iné procesy v poslucháčovi. Niečo podobné sa odohrá aj čisto vnútorne, v našej mysli, pri zdržiavaní sa alebo pri nezdržaní sa pomenúvania.“

[ Piaček, J.: Hudobná forma transcendencie z pohľadu synkriticizmu. Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru, 1 - 2, 2004, ročník XXX, s. 188, 189. ]


Účinkujúci (stav v roku premiéry opery – 2014)

8 ¼: Simonka Mihalcová / husle

8 ½: William John O’Brien / keyboard

8 ½: Nelka Molnárová / zobcová flauta

8 ½: Ema Adamcová / zobcová flauta

9: Marína Majtánová / zbor, cimbál

9 ¾: Nelli Horváthová / zbor, perkusie

9 ¾: Alžbetka Sopčáková / zobcová flauta

9 ¾: Matej Garčár / zobcová flauta

10: Terezka Kardošová / zbor, perkusie

10 ¼: Terezka Majdanová / husle

10 ½: Natasha Sabolová / gitara

10 ½: Michal Bartošák / lesný roh

10 ¾: Martina Tinková / klavír

11 ¼: Mária Žideková / husle

11 ½: Claude Johann Čierny / kaossilator

12: Ema Starinská / klavír

12 ¼: Carolina Knorst Da Silva / zbor, perkusie

12 ½: Gabriela Brezániová / priečna flauta

13 ¼: Nina Konáriková / priečna flauta

13 ¾: Paulína Uríková / husle

13 ¾: Marcel Šimko / priečna flauta

14: Šimon Papala / husle

14: Žofia Škvareková / saxofón

14 ¼: Dorotka Ničíková / zobcová flauta

15 ½: Tomáš Urík / gitara

23: Jakub Urík / ústna harmonika, keyboard

28 ¼: Dušan Dobiaš / voice on/off

Zuzana Kolenová / husle a pedagogické vedenie

Filharmonici

Marián Hrubý / husle

Karol Nitran / lesný roh

Cyril Šikula / priečna flauta

Marek Piaček / dirigent


Produkcia, dramaturgia, skladba, scenár, scénografia, lektorské vedenie a réžia:

Ivana Rumanová

Barbora Uríková

Martu Hlavajová

Hana Hudcovičová Lukšů

Marek Piaček

Zvukové nahrávky a video:

Dušan Dobiaš

Algis Kaveckis

Technická spolupráca

Daniel Kozlík

Ints Plavnieks

Andrej Hinka

Špeciálne poďakovanie:

Jan Burian

SeEun Lee

Hankil Ryu, Petr Vrba

Beáta Vörösová, ZUŠ Rajec

Ivana Mikundová, ZUŠ L. Árvaya Žilina

Martin Krkošek / Uutěrky

mamy a tatovia


Stanica Žilina-Záriečie 2014

–––––
Bibliografický údaj: © Stanica Žilina-Záriečie, Žilina, 2014

2’16” a pol: Vesmírna odysea

Sobota 15. 11. 2014, 16.00 h
R – Rodinné koncerty, Koncertná sieň Slovenskej filharmónie

ProgramProgram
Marek PiačekMarek Piaček (1972)
2’16” a pol: Vesmírna odysea 2’16” and half: A space odyssey

I. DEJSTVO
Vznik Concerto manifesto

Na počiatku nebolo ticho. Členka orchestra detailne vysvetľuje vznik vesmíru. Všetci z nás tým prešli.

Slnečný deň Nástup
Vznik orchestra Ficto ma non falso
Vznik vesmíru Recitativo accompagnato
Hovorí sa, že... Voice off
Hovoril jeden vtip za druhým a nedokázal prestať Vrstvený monológ
Iní tam vošli malí a vyšli veľkí Balet
Eine kleine Königin der Nacht Aria
Sóla ala duety Soli alla duetti
Vznik orchestra 2 Leitmotiv genesis

II. DEJSTVO
Kytica najkrajších hororových melódií Concerto grosso

Pre nás aj pre vás, pre mňa - za mňa. Pre pána v ružovom svetri v tretej rade. Pre Elišku. Sólo pre Karola. Ako to máte zistiť? Keď tam budete, budete tvoriť zvuk. Keď tam nebudete, tak to nemáte ako zistiť. Môže tam vybuchnúť hviezda, môže sa stať čokoľvek.

Žralok Pre Elišku / Čeľuste / Psycho
Penguin Penguin Cafe Orchestra
Malér, Karol sólo Bémol – úryvok, Gustav Mahler: 3. symfónia - úryvok
Lúky, lúky (Ne)súčasný folklór - úryvok
Prechádzka Marek Piaček
S citom Sarah Flower Adams: Nearer My God to Thee
Predseda tancuje Vláčik John Adams: The Chairman Dances
Valčík raz dva tři Marek Piaček
Svätenie jari, Cyril a Karol sóla Igor Stravinskij: Svätenie jari
č. 7 La Monte Young: Skladba č.7 a Xenakisovské glissando
Un deux trois Luciano Berio: Laborintus II, György Ligeti: Atmosphères
Vznik orchestra 3 Richard Strauss / Portsmouth sinfonia: Also sprach Zarathustra

III. DEJSTVO
---T-icho Finale

Všetko čo robíme je hudba. Ticho!!!!!

4'33" verzia pre lesný roh, flautu a husle John Cage: 4'33"
21 mobilov Jan Burian
Biely šum, čierne ticho Akumulácia nahrávok ticha
2'16" a pol Všetci

---

Najväčšou výzvou pri práci s detským orchestrom, zloženým z viac ako 20 detí, je dosiahnuť ticho. Naštudovanie slávnej skladby Johna Cagea 4'33" je v tomto zmysle nedosiahnuteľnejšie ako Bachove koncerty na jednej a Schönbergova dodekafónia na druhej strane. Tím okolo Marka Piačeka sa však na to dal; aj keď s realisticky uskromnenými očakávaniami – s víziou detskej porcie.

Súčasná opera vznikla spoluprácou detí a profesionálnych hudobníkov Slovenskej filharmónie v Bratislave. Ide pritom o rovnocennú spoluprácu, deti zažívajú seriózne účinkovanie v orchestri a súčasnú hudbu na vlastnej koži a profesionálni hudobníci seriózne pristupujú na túto hru.

Hlavnými osami deja sú ticho a detské strašidelné príbehy; zvuky, ktoré sa pri tom objavujú, majú za úlohu vypĺňať medzery a štrbiny medzi nim. Výskyt disharmónii, kalov a hudobných usadenín je v diele prirodzeným javom a naozaj ničomu to nie je na škodu.

---

V spolupráci s kultúrnym uzlom Stanica Žilina-Záriečie


I. DEJSTVO
Vznik Concerto manifesto

Na počiatku nebolo ticho. Členka orchestra detailne vysvetľuje vznik vesmíru. Všetci z nás tým prešli.

Slnečný deň Nástup
Vznik orchestra Ficto ma non falso
Vznik vesmíru Recitativo accompagnato
Hovorí sa, že... Voice off
Hovoril jeden vtip za druhým a nedokázal prestať Vrstvený monológ
Iní tam vošli malí a vyšli veľkí Balet
Eine kleine Königin der Nacht Aria
Sóla ala duety Soli alla duetti
Vznik orchestra 2 Leitmotiv genesis

II. DEJSTVO
Kytica najkrajších hororových melódií Concerto grosso

Pre nás aj pre vás, pre mňa - za mňa. Pre pána v ružovom svetri v tretej rade. Pre Elišku. Sólo pre Karola. Ako to máte zistiť? Keď tam budete, budete tvoriť zvuk. Keď tam nebudete, tak to nemáte ako zistiť. Môže tam vybuchnúť hviezda, môže sa stať čokoľvek.

Žralok Pre Elišku / Čeľuste / Psycho
Penguin Penguin Cafe Orchestra
Malér, Karol sólo Bémol – úryvok, Gustav Mahler: 3. symfónia - úryvok
Lúky, lúky (Ne)súčasný folklór - úryvok
Prechádzka Marek Piaček
S citom Sarah Flower Adams: Nearer My God to Thee
Predseda tancuje Vláčik John Adams: The Chairman Dances
Valčík raz dva tři Marek Piaček
Svätenie jari, Cyril a Karol sóla Igor Stravinskij: Svätenie jari
č. 7 La Monte Young: Skladba č.7 a Xenakisovské glissando
Un deux trois Luciano Berio: Laborintus II, György Ligeti: Atmosphères
Vznik orchestra 3 Richard Strauss / Portsmouth sinfonia: Also sprach Zarathustra

III. DEJSTVO
---T-icho Finale

Všetko čo robíme je hudba. Ticho!!!!!

4'33" verzia pre lesný roh, flautu a husle John Cage: 4'33"
21 mobilov Jan Burian
Biely šum, čierne ticho Akumulácia nahrávok ticha
2'16" a pol Všetci

---

Najväčšou výzvou pri práci s detským orchestrom, zloženým z viac ako 20 detí, je dosiahnuť ticho. Naštudovanie slávnej skladby Johna Cagea 4'33" je v tomto zmysle nedosiahnuteľnejšie ako Bachove koncerty na jednej a Schönbergova dodekafónia na druhej strane. Tím okolo Marka Piačeka sa však na to dal; aj keď s realisticky uskromnenými očakávaniami – s víziou detskej porcie.

Súčasná opera vznikla spoluprácou detí a profesionálnych hudobníkov Slovenskej filharmónie v Bratislave. Ide pritom o rovnocennú spoluprácu, deti zažívajú seriózne účinkovanie v orchestri a súčasnú hudbu na vlastnej koži a profesionálni hudobníci seriózne pristupujú na túto hru.

Hlavnými osami deja sú ticho a detské strašidelné príbehy; zvuky, ktoré sa pri tom objavujú, majú za úlohu vypĺňať medzery a štrbiny medzi nim. Výskyt disharmónii, kalov a hudobných usadenín je v diele prirodzeným javom a naozaj ničomu to nie je na škodu.

---

V spolupráci s kultúrnym uzlom Stanica Žilina-Záriečie


  • VideozáznamVideorecording
  • VáclavVáclav FrkalFrkal zvuksound, DanielDaniel KozlíkKozlík svetlálights, DušanDušan DobiašDobiaš technická spoluprácaIT supervisor, PeterPeter GondaGonda technická spoluprácaIT supervisor, StanoStano BeňačkaBeňačka kamerycamera, striheditor, réžiavideo producer, MarekMarek PiačekPiaček postprodukciapost-production
  • Vyrobila Slovenská filharmónia © 2014A Slovak Philharmonic Production © 2014
  • 2’16” a pol: Vesmírna odysea